Citroën je tu vyše sto rokov. Poznáte význam jeho loga?

Citroën je tu vyše sto rokov. Poznáte význam jeho loga?
Pridané 14.05.2021

Značka Citroën je dobre známa všetkým milovníkom štvorkolesových tátošov. Veď, kto by už nepoznal ich modely ako je Citroën C3, C4 alebo C6? História tejto značky je však rovnako bohatá, ako množstvo modelov, ktoré uviedli na trh. Poďme sa pozrieť, ako to všetko začalo.

Príbeh značky Citroën sa začal písať počas prvej svetovej vojny vo Francúzsku. Firma, na ktorej čele stál André Citroën, produkovala počas svetového konfliktu zbrane pre armádu. S blížiacim sa koncom vojny si však André Citroën pragmaticky uvedomil, že keď konflikt raz skončí, jeho firma sa bude musieť veľmi rýchlo preorientovať a nájsť si nový trh.

Voľba padla na výrobu automobilov. V danej dobe šlo o odvážnu myšlienku, nakoľko automobilizmus bol stále v plienkach a len pomaly vytláčal klasickú konskú dopravu. Jeho krok mu však vyšiel. V lete 1919 založil firmu Citroën, ktorá začala vyrábať osobný automobil pomenovaný ako Citroën Type A. V rovnakom roku vyrobila automobilka 2810 kusov tohto typu vozidla. 

História Citroën Type A

Medzi rokmi 1919 až 1935 si značka Citroën hľadala svoje miesto pod slnkom. Už v druhom roku existencie zaznamenala automobilka 10 tisíc predaných vozidiel. Nechýbali ani experimenty s polopásovými vozidlami, o ktoré mala prejaviť záujem armáda. Aby výrobca ukázal spoľahlivosť týchto áut, usporiadal expedíciu naprieč Afrikou. 

Samotný zakladateľ bol veľmi dobrý marketér. Od roku 1925 až do roku 1934 slúžila Eiffelova veža ako obrovský billboard s vysvietenými písmenami značky Citroën. Dodnes je považovaný za najväčší reklamný nápis na svete a je zaznamenaný v Guinessovej knihe rekordov.

V roku 1928 boli na Parížskom autosalóne odprezentované dve nové a do budúcna kľúčové modely - Citroën C4 a C6.

Nástup ťažkých časov značky Citroën 

Značka Citroën v priebehu rokov neustále rástla. V roku 1934 patrila medzi najväčších výrobcov automobilov v Európe a v celosvetovom meradle jej patrila druhá priečka. Súčasťou tohto rastu bolo aj množstvo inovácií, ktoré neraz spôsobili revolúciu vo svete automobilov - náhon len na predné kolesá, hydraulické brzdy všetkých štyroch kolies, nezávislé zavesenie kolies s torznou tyčou atď.

Ani množstvo inovatívnych nápadov však neubránilo spoločnosť pred finančnými problémami. Koncom roka 1934 sa firma Citroën dostáva do područia spoločnosti Michelin. Veľkou ranou pre automobilku bola aj smrť zakladateľa Andrého Citroëna 3. júla 1935.

Firma sa snažila dostať z problémov novými modelmi áut akým bol napríklad známy Citroën 2 CV. Rozmach automobilky však zastavil príchod druhej svetovej vojny. Celá produkcia sa musela zamerať na vojenskú výrobu, čo spôsobilo pokles produkcie áut z pôvodných 100 tisíc ročne na 9 tisíc. 

Spojenie nemožného. Peugeot a Citroën sa zlučujú

Po skončení vojny sa firma Citroën začína čoraz viac venovať výrobe úžitkových vozidiel a s nástupom 50-tych rokov aj rôznych športových modelov. Prešlo zhruba ďalších dvadsať rokov striedavých vzletov a pádov, až prišiel rok 1974. Padlo definitívne rozhodnutie zlúčiť Citroën a Peugeot, aby boli obe automobilky konkurencieschopné na svetovom trhu.

Išlo o zlúčenie dvoch protipólov. Automobilka Peugeot pôsobila navonok ako konzervatívna, naopak výrobca áut Citroën bol ten, ktorý prichádzal na svet so stále novými, často prelomovými modelmi a inováciami.

Jedným z nich boli aj modely C15 a C25, ktoré boli na Parížskom autosalóne v roku 1990 predstavené v podobe elektromobilu. O štyri roky neskôr predstavuje automobilka svetu dnes už legendárny Citroën Jumper.

Citroën Jumper

Január 2021 znamenal pre Citroën ďalší míľnik. Opäť došlo k ďalšiemu zlúčeniu spoločností, kedy sa skupina PSA Peugeot Citroën spojila s Fiat Chrysler Automobiles, čím vznikol koncern Stellantis. 

Dlhá evolúcia loga značky Citroën

Počas vyše storočnej existencie značky sa logo sedemkrát menilo. Vždy si však zachovalo svoj nezameniteľný tvar - dve “šípky” smerujúce nahor. Autorom loga bol zakladateľ automobilky. Inšpiroval sa šípovým ozubením prevodových kolies obrábacích strojov, ktoré pôvodne firma Andrého Citroëna vyrábala. Dve “šípky” tak znamenajú dve šípové časti ozubených kolies. Súčasné logo sa používa od roku 2016.

História Citroën Logo

Významné ocenenia pre autá značky Citroën

Autá značky Citroën získali v posledných rokoch aj viacero významných ocenení. Z tých známejších môžeme spomenúť 1.miesto v prestížnej novinárskej ankete Autobest v roku 2018 pre Citroen C3 Aircross. V tejto ankete sa určovala najlepšia možná kúpa nového auta na európskom trhu. O rovnaké ocenenie tento rok zabojuje aj Citroën C4.

Za zmienku stojí aj významné ocenenie Red Dot Award za najlepší dizajn produktu v roku 2017 pre automobil Citroën C3, ktoré sa vyrába v trnavskom závode.

Nový Citroën C3 skladom

Na záver

Pokiaľ zvažujete kúpu vozidiel značky Citroën, neváhajte využiť našu ponuku. K dispozícii máme nové, jazdené alebo predvádzacie vozidlá od legendárnej francúzskej automobilky.

 
 
Používame súbory cookies pre zlepšenie funkčnosti našich stránok. Dodatočné súbory cookies používame na vykonávanie analýz používania webových stránok a na kontrolu účinnosti marketingových opatrení. Súhlas s používaním súborov cookies vyjadríte kliknutím na tlačidlo "Súhlasím". Viac informácií
xxs
xs
s
m
l
xl