Mnohí vodiči taxíkov sa domnievajú, že majú rovnaké práva ako mestská hromadná doprava a môžu bez obmedzenia využívať pruhy vyhradené pre autobusy. Áno môžu, ale realita je taká, že zákon presne určuje, kto a za akých podmienok môže do buspruhu vojsť. Nesprávna interpretácia pravidiel môže viesť nielen k pokute, ale aj k spomaleniu verejnej dopravy a zbytočným konfliktom v premávke.
Pruh pre autobusy, často označovaný aj ako buspruh, je špeciálne vyhradený jazdný pruh určený prednostne pre vozidlá verejnej hromadnej dopravy. Jeho hlavnou úlohou je zvýšiť rýchlosť, plynulosť a spoľahlivosť hromadnej dopravy, a tým motivovať ľudí, aby namiesto osobného auta využívali autobus, trolejbus alebo iné formy MHD. Buspruh je zvyčajne označený vodorovným dopravným značením, bielou alebo žltou prerušovanou/pevnou čiarou a nápisom „BUS“ na vozovke, a zvislými dopravnými značkami (napr. IP 22). V niektorých prípadoch môže byť zvýraznený farebne, najčastejšie červenou farbou, aby bol lepšie viditeľný.
Podľa platného zákona o cestnej premávke na Slovensku (Zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke) môžu jazdiť v buspruhu prioritne autobusy a trolejbusy. Okrem nich môžu buspruh využiť aj riadne označené vozidlá taxislužieb, ktoré však nesmú obmedzovať plynulosť jazdy MHD. Ostatné vozidlá do buspruhu vstupujú len výnimočne, napríklad pri odbočovaní, pričom musia dať prednosť vozidlám v buspruhu a nesmú ovplyvniť plynulosť premávky. Motorky, skútre a cyklisti väčšinou jazdiť v buspruche nesmú, ak nie sú splnené špecifické podmienky, napríklad použitie pravej krajnice bez obmedzenia premávky. Od decembra 2025 sa plánuje novela zákona, ktorá zakáže taxíkom jazdu v buspruhách úplne.
Takto je to ustanovené v zákone č. 8/2009 o cestnej premávke, konkrétne v paragrafe 12, s dodatkami a pravidlami z praxe a nových návrhov zákona v roku 2025.
V prvom rade sú to autobusy a trolejbusy, ktoré majú vyhradený pruh priestorovo aj zákonom. Tieto vozidlá musia buspruh prednostne využívať.
Taxíky so svojou službou môžu používať buspruhy, ale musia byť riadne označené a nesmú obmedziť MHD. Tento stav však podľa novely zákona od decembra 2025 by sa mal zmeniť, a taxíky by už v buspruhoch jazdiť nemohli.
Ostatné vozidlá môžu v buspruhu krátkodobo jazdiť pri odbočovaní, predchádzaní, alebo vchádzaní na cestu, vždy však so zabezpečením prednosti vozidiel v buspruhu a plynulosti dopravy.
Cyklisti by mali v ideálnom prípade využívať vyhradené cestičky. Ak nie sú priechodné, môžu jazdiť po pravej krajnici, nie priamo v buspruhu. Podobne platí pre malé motorky a skútre, ktoré môžu jazdiť pravou krajnicou, ak neobmedzujú premávku.
Pruhy vyhradené pre autobusy majú významné výhody, ale aj niekoľko nevýhod, ktoré ovplyvňujú dopravu v mestách.
Vyhradené pruhy umožňujú výrazne zrýchliť verejnú dopravu, čím sa zvyšuje jej atraktivita, kapacita a spoľahlivosť, najmä v dopravných špičkách. V rovnakom priestore dokážu autobusy prepraviť 20- až 50-krát viac cestujúcich v porovnaní s osobnými autami, a pruhy tak efektívnejšie využívajú mestský priestor. Tieto pruhy zároveň prispievajú k zníženiu časových strát, k úsporám na pohonných hmotách, energiách a emisiách, a často ide o investíciu s rýchlou návratnosťou, najmä ak sa zvolia vhodné úseky a analyzujú sa skutočné prínosy. Pruhy môžu zlepšiť plynulosť jazdy vozidiel MHD, umožniť skrátenie intervalov spojov a navýšiť kapacitu spojov v špičke až o 20%. Taktiež poskytujú alternatívu pre cestujúcich, ktorí sa chcú dopraviť rýchlejšie a vyhnúť sa zápcham.
Zriadením pruhov pre autobusy sa často znižuje celková dopravná kapacita ciest pre individuálnu automobilovú dopravu, čo môže viesť k zväčšeniu dopravných zápch pre autá. Vodiči osobných áut môžu v dôsledku obmedzenia počtu pruhov stráviť na niektorých úsekoch dlhší čas v zápche, a to predovšetkým tam, kde verejná doprava nie je dostatočne frekventovaná alebo kde je zlá infraštruktúra križovatiek. Ďalej pruhy môžu spôsobovať konfliktné situácie napríklad s cyklistami, taxíkmi, prípadne nákladnými vozidlami, ak nie je správne definované a vymedzené, kto môže pruh využívať, čo vedie k zdržaniam a občas nebezpečným situáciám. Protiopatrenia a dôkladná analýza úsekov sú kľúčové pre minimalizáciu týchto nevýhod.
Za neoprávnenú jazdu v pruhu vyhradenom pre autobusy hrozí pokuta až do výšky 100 eur. Takáto pokuta platí vo viacerých slovenských mestách a cieľom je zabezpečiť hladký prejazd vozidiel mestskej hromadnej dopravy, ktoré by inak mohli byť zdržané v kolónach. Výnimku majú napríklad vodiči, ktorí musia pruh využiť na odbočenie, alebo vozidlá s právom prednostnej jazdy a riadne označené taxíky. Vodiči, ktorí buspruh neoprávnene využívajú, sa často stretávajú s pokutami pri blokovom konaní priamo na mieste.
Pri porušení pravidiel sa sankcie udeľujú v blokovom konaní a polícia pravidelne kontroluje dodržiavanie týchto zákonov, pričom vodiči, ktorí nerešpektujú vyhradené pruhy, riskujú finančnú pokutu a sťaženie plynulosti verejnej dopravy. Preto je dôležité rešpektovať pravidlá pre jazdu v buspruhoch, aby sa nielen predišlo pokutám, ale predovšetkým zlepšila efektivita verejnej dopravy v mestách
Ak by sa nerešpektoval buspruh, dopady na dopravu by boli dosť citeľné, a to nielen pre autobusy, ale aj pre zvyšok premávky. V stručnosti:
Taxíky môžu využívať vyhradený pruh pre autobusy, pokiaľ sú riadne označené a ich jazda neobmedzuje plynulosť verejnej dopravy, teda autobusov a trolejbusov, pre ktoré je pruh určený. Zákon však explicitne neudeľuje taxíkom prednosť pred ostatnými vozidlami, najmä keď sa vyhradený pruh končí, a pri preradení do iného jazdného pruhu musia taxíky dať prednosť ostatným vozidlám. Taxíky teda majú možnosť použiť buspruh ako pomocný nástroj na zrýchlenie svojej jazdy v rámci mesta, no musia rešpektovať prednosť a plynulosť mestskej hromadnej dopravy.
FINAL-CD získalo prestížny certifikát AAA Highest Creditworthiness, tento certifikát je jedným z najdôležitejších Európskych štandardov definujúcich kvalitu obchodnej činnosti. Je medzinárodne uznávanou známkou obchodnej kvality a vyhodnocuje sa na základe rovnakej analytickej metodiky pre všetky európske trhy. Spoločnosť FINAL-CD získala aj prestížny titul Superbrands, už tretí rok po sebe. Medzi Superbrands spoločnosti sme sa zaradili v rokoch 2021, 2022 a aj 2023. Je najuznávanejšou globálnou autoritou v oblasti hodnotenia a oceňovania obchodných značiek a znakom špeciálneho postavenia a uznania vynikajúcej pozície značky na lokálnom trhu. Na základe jednotných kritérií a metód každoročne oceňuje najlepšie z najlepších značiek v takmer 90 krajinách na piatich kontinentoch FINAL-CD ako jediný koncesionár značky PEUGEOT v celej Európe získal už 5x prestížne ocenenie Peugeot Servise Quality Awards. Ako koncesionár značky OPEL sme obdržali diplom OPEL C&S za najvyšší nárast predaja a trhového podielu v Českej a Slovenskej republike, taktiež za najvyšší nárast objednávok, najvyšší nárast celkových predajov náhradných dielov. Ďalej nás ocenili za najvyšší predaj v Slovenskej republike a v neposlednom rade je FINAL-CD ohodnotené 2x ako Dealer roku v oblasti služieb zákazníkom.
Vopred ďakujeme za vaše podnety a skúsenosti so službami FINAL‑CD. Napíšte nám Váš názor
Ochrana osobných údajov | Nastavenia cookies