Môžu taxíky jazdiť v pruhu pre autobusy?

Môžu taxíky jazdiť v pruhu pre autobusy?

Mnohí vodiči taxíkov sa domnievajú, že majú rovnaké práva ako mestská hromadná doprava a môžu bez obmedzenia využívať pruhy vyhradené pre autobusy. Áno môžu, ale realita je taká, že zákon presne určuje, kto a za akých podmienok môže do buspruhu vojsť. Nesprávna interpretácia pravidiel môže viesť nielen k pokute, ale aj k spomaleniu verejnej dopravy a zbytočným konfliktom v premávke.

Čo je pruh pre autobusy (buspruh)

Pruh pre autobusy, často označovaný aj ako buspruh, je špeciálne vyhradený jazdný pruh určený prednostne pre vozidlá verejnej hromadnej dopravy. Jeho hlavnou úlohou je zvýšiť rýchlosť, plynulosť a spoľahlivosť hromadnej dopravy, a tým motivovať ľudí, aby namiesto osobného auta využívali autobus, trolejbus alebo iné formy MHD. Buspruh je zvyčajne označený vodorovným dopravným značením, bielou alebo žltou prerušovanou/pevnou čiarou a nápisom „BUS“ na vozovke, a zvislými dopravnými značkami (napr. IP 22). V niektorých prípadoch môže byť zvýraznený farebne, najčastejšie červenou farbou, aby bol lepšie viditeľný.

Kto môže jazdiť v buspruhu podľa zákona

Podľa platného zákona o cestnej premávke na Slovensku (Zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke) môžu jazdiť v buspruhu prioritne autobusy a trolejbusy. Okrem nich môžu buspruh využiť aj riadne označené vozidlá taxislužieb, ktoré však nesmú obmedzovať plynulosť jazdy MHD. Ostatné vozidlá do buspruhu vstupujú len výnimočne, napríklad pri odbočovaní, pričom musia dať prednosť vozidlám v buspruhu a nesmú ovplyvniť plynulosť premávky. Motorky, skútre a cyklisti väčšinou jazdiť v buspruche nesmú, ak nie sú splnené špecifické podmienky, napríklad použitie pravej krajnice bez obmedzenia premávky. Od decembra 2025 sa plánuje novela zákona, ktorá zakáže taxíkom jazdu v buspruhách úplne.

Takto je to ustanovené v zákone č. 8/2009 o cestnej premávke, konkrétne v paragrafe 12, s dodatkami a pravidlami z praxe a nových návrhov zákona v roku 2025.

Kto jazdí povinne v buspruhu

V prvom rade sú to autobusy a trolejbusy, ktoré majú vyhradený pruh priestorovo aj zákonom. Tieto vozidlá musia buspruh prednostne využívať.

Výnimky pre taxíky

Taxíky so svojou službou môžu používať buspruhy, ale musia byť riadne označené a nesmú obmedziť MHD. Tento stav však podľa novely zákona od decembra 2025 by sa mal zmeniť, a taxíky by už v buspruhoch jazdiť nemohli.

Odbočovanie a prechod cez buspruh

Ostatné vozidlá môžu v buspruhu krátkodobo jazdiť pri odbočovaní, predchádzaní, alebo vchádzaní na cestu, vždy však so zabezpečením prednosti vozidiel v buspruhu a plynulosti dopravy.

Cyklisti, motorky a skútre

Cyklisti by mali v ideálnom prípade využívať vyhradené cestičky. Ak nie sú priechodné, môžu jazdiť po pravej krajnici, nie priamo v buspruhu. Podobne platí pre malé motorky a skútre, ktoré môžu jazdiť pravou krajnicou, ak neobmedzujú premávku.

Výhody a nevýhody pruhov pre autobusy

Pruhy vyhradené pre autobusy majú významné výhody, ale aj niekoľko nevýhod, ktoré ovplyvňujú dopravu v mestách.

Výhody pruhov pre autobusy

Vyhradené pruhy umožňujú výrazne zrýchliť verejnú dopravu, čím sa zvyšuje jej atraktivita, kapacita a spoľahlivosť, najmä v dopravných špičkách. V rovnakom priestore dokážu autobusy prepraviť 20- až 50-krát viac cestujúcich v porovnaní s osobnými autami, a pruhy tak efektívnejšie využívajú mestský priestor. Tieto pruhy zároveň prispievajú k zníženiu časových strát, k úsporám na pohonných hmotách, energiách a emisiách, a často ide o investíciu s rýchlou návratnosťou, najmä ak sa zvolia vhodné úseky a analyzujú sa skutočné prínosy. Pruhy môžu zlepšiť plynulosť jazdy vozidiel MHD, umožniť skrátenie intervalov spojov a navýšiť kapacitu spojov v špičke až o 20%. Taktiež poskytujú alternatívu pre cestujúcich, ktorí sa chcú dopraviť rýchlejšie a vyhnúť sa zápcham.

Nevýhody pruhov pre autobusy

Zriadením pruhov pre autobusy sa často znižuje celková dopravná kapacita ciest pre individuálnu automobilovú dopravu, čo môže viesť k zväčšeniu dopravných zápch pre autá. Vodiči osobných áut môžu v dôsledku obmedzenia počtu pruhov stráviť na niektorých úsekoch dlhší čas v zápche, a to predovšetkým tam, kde verejná doprava nie je dostatočne frekventovaná alebo kde je zlá infraštruktúra križovatiek. Ďalej pruhy môžu spôsobovať konfliktné situácie napríklad s cyklistami, taxíkmi, prípadne nákladnými vozidlami, ak nie je správne definované a vymedzené, kto môže pruh využívať, čo vedie k zdržaniam a občas nebezpečným situáciám. Protiopatrenia a dôkladná analýza úsekov sú kľúčové pre minimalizáciu týchto nevýhod.

Pokuty za neoprávnenú jazdu v pruhu pre autobusy

Za neoprávnenú jazdu v pruhu vyhradenom pre autobusy hrozí pokuta až do výšky 100 eur. Takáto pokuta platí vo viacerých slovenských mestách a cieľom je zabezpečiť hladký prejazd vozidiel mestskej hromadnej dopravy, ktoré by inak mohli byť zdržané v kolónach. Výnimku majú napríklad vodiči, ktorí musia pruh využiť na odbočenie, alebo vozidlá s právom prednostnej jazdy a riadne označené taxíky. Vodiči, ktorí buspruh neoprávnene využívajú, sa často stretávajú s pokutami pri blokovom konaní priamo na mieste.

Pri porušení pravidiel sa sankcie udeľujú v blokovom konaní a polícia pravidelne kontroluje dodržiavanie týchto zákonov, pričom vodiči, ktorí nerešpektujú vyhradené pruhy, riskujú finančnú pokutu a sťaženie plynulosti verejnej dopravy. Preto je dôležité rešpektovať pravidlá pre jazdu v buspruhoch, aby sa nielen predišlo pokutám, ale predovšetkým zlepšila efektivita verejnej dopravy v mestách

Čo by sa stalo s dopravou ak by sa nerešpektoval buspruh

Ak by sa nerešpektoval buspruh, dopady na dopravu by boli dosť citeľné, a to nielen pre autobusy, ale aj pre zvyšok premávky. V stručnosti:

  1. Spomalenie hromadnej dopravy
  • Buspruh má zmysel práve preto, aby autobus (alebo trolejbus) neuviazol v kolóne.
  • Ak by ho zablokovali autá, MHD by stratila časovú výhodu a jazdné doby by sa predĺžili.
  • To by mohlo znamenať, že by sa rozvrhy nedali dodržiavať a autobusy by chodili nepravidelne.
  1. Zníženie atraktivity MHD
  • Cestujúci by sa nemohli spoľahnúť na rýchlosť a presnosť spojov.
  • Časť ľudí by možno presadla späť do áut, čo by ešte viac zhoršilo dopravné zápchy.
  • Je to taký začarovaný kruh: menej spoľahlivá MHD = viac áut na cestách = ešte horšia situácia na cestách.
  1. Zhoršenie plynulosti celkovej dopravy
  • Na prvý pohľad sa zdá, že “ak do buspruhu pustíme aj autá, bude viac priestoru”. V praxi to znamená, že autobusy a autá by sa miešali, čím by vznikali brzdenia a časté radenia z pruhu do pruhu. Výsledok by potom bol, že klesne plynulosť premávky, kolóny budú dlhšie a celkový prietok áut sa zhorší.
  1. Možné bezpečnostné riziká
  • Viac radenia a prepletania medzi pruhmi znamená viac príležitostí na kolízie. Ohrození by boli aj chodci, keďže vodiči by sa mohli viac sústrediť na radenie než na okolie.
  1. Dopady na ekonomiku a životné prostredie
  • Dlhšie meškania MHD znamenajú vyššie náklady na prevádzku (viac vozidiel a vodičov na rovnaký výkon). Viac áut v pohybe = viac emisií a hluku, najmä v mestách.

Na záver

Taxíky môžu využívať vyhradený pruh pre autobusy, pokiaľ sú riadne označené a ich jazda neobmedzuje plynulosť verejnej dopravy, teda autobusov a trolejbusov, pre ktoré je pruh určený. Zákon však explicitne neudeľuje taxíkom prednosť pred ostatnými vozidlami, najmä keď sa vyhradený pruh končí, a pri preradení do iného jazdného pruhu musia taxíky dať prednosť ostatným vozidlám. Taxíky teda majú možnosť použiť buspruh ako pomocný nástroj na zrýchlenie svojej jazdy v rámci mesta, no musia rešpektovať prednosť a plynulosť mestskej hromadnej dopravy.

Ocenenia

FINAL-CD získalo prestížny certifikát AAA Highest Creditworthiness, tento certifikát je jedným z najdôležitejších Európskych štandardov definujúcich kvalitu obchodnej činnosti. Je medzinárodne uznávanou známkou obchodnej kvality a vyhodnocuje sa na základe rovnakej analytickej metodiky pre všetky európske trhy. Spoločnosť FINAL-CD získala aj prestížny titul Superbrands, už tretí rok po sebe. Medzi Superbrands spoločnosti sme sa zaradili v rokoch 2021, 2022 a aj 2023. Je najuznávanejšou globálnou autoritou v oblasti hodnotenia a oceňovania obchodných značiek a znakom špeciálneho postavenia a uznania vynikajúcej pozície značky na lokálnom trhu. Na základe jednotných kritérií a metód každoročne oceňuje najlepšie z najlepších značiek v takmer 90 krajinách na piatich kontinentoch FINAL-CD ako jediný koncesionár značky PEUGEOT v celej Európe získal už 5x prestížne ocenenie Peugeot Servise Quality Awards. Ako koncesionár značky OPEL sme obdržali diplom OPEL C&S za najvyšší nárast predaja a trhového podielu v Českej a Slovenskej republike, taktiež za najvyšší nárast objednávok, najvyšší nárast celkových predajov náhradných dielov. Ďalej nás ocenili za najvyšší predaj v Slovenskej republike a v neposlednom rade je FINAL-CD ohodnotené 2x ako Dealer roku v oblasti služieb zákazníkom.

Peugeot

PEUGEOT SERVICE QUALITY AWARDSParížPEUGEOT SERVICE QUALITY AWARDSParížPEUGEOT SERVICE QUALITY AWARDSBerlínPEUGEOT SERVICE QUALITY AWARDSBarcelonaPEUGEOT SERVICE QUALITY AWARDSSlovensko

Opel

Opel najvyšší nárast predaja a trhového podielu v ČR a SR za rok 2016C&S
2016
Opel Dealer roku 2015 a 2018Díler roku
2015, 2018
Opel najvyšší nárast objednáviek za rok 2016C&S
2016
Opel najvyšší nárast celkových predajov náhradných dielov za rok 2016C&S
2016
Opel najväčší predaj v SR za rok 2017C&S
2017

FINAL-CD

Superbrands Slovakia 2023Superbrands
2023
Superbrands Slovakia 2022Superbrands
2022
Superbrands Slovakia 2021Superbrands
2021

Zlepšujeme sa pre vás aj naďalej

Vopred ďakujeme za vaše podnety a skúsenosti so službami FINAL‑CD. Napíšte nám Váš názor

Ochrana osobných údajov | Nastavenia cookies
Používame súbory cookies pre zlepšenie funkčnosti našich stránok. Dodatočné súbory cookies používame na vykonávanie analýz používania webových stránok a na kontrolu účinnosti marketingových opatrení. Súhlas s používaním súborov cookies vyjadríte kliknutím na tlačidlo "Súhlasím". Viac informácií
xxs
xs
s
m
l
xl