Šoférovanie naboso alebo v žabkách: je to legálne, ale môže vás to stáť pokutu. Zákon síce takúto obuv (alebo jej absenciu) výslovne nezakazuje, no ak vám zhorší ovládanie vozidla a ohrozíte bezpečnosť, polícia to môže vyhodnotiť ako priestupok, a problémy môže robiť aj poisťovňa po nehode. V článku vysvetlíme, aké pokuty hrozia, čo hovorí zákon, a pridáme praktické tipy, ako sa vyhnúť rizikám aj zbytočným sankciám.
Na Slovensku neexistuje žiadny zákon, ktorý by predpisoval konkrétnu obuv na šoférovanie. Policajt nemá právomoc dať pokutu za to, že vodič šoféruje v nevhodnej obuvi ako šľapky, žabky, kroksy alebo dokonca naboso. Zákon o cestnej premávke sa o obuvi vodičov vôbec nezmieňuje. Avšak, ak by vodič v nevhodnej obuvi spôsobil dopravnú nehodu a polícia by vyhodnotila, že obuv zohrala významnú úlohu pri strate kontroly nad vozidlom, môže mu byť udelená pokuta od 150 do 800 eur a zákaz činnosti až na tri roky. Poisťovňa môže tiež odmietnuť plniť poistné v prípade, že nevhodná obuv bola príčinou nehody. Pre bezpečnosť sa odporúča používať pevné, uzavreté topánky s protišmykovou podrážkou, ktoré dobre sedia na nohe a umožňujú bezpečné ovládanie pedálov.
Pamätáte si historicky, že v zákone a na autoškole sa hovorilo o vyslovene pevnej obuvi na šoférovanie? No v zákone pre vodičov áut nikdy nebola explicitná povinnosť „pevnej obuvi“. Aktuálne (a aj historicky v starších úpravách) zákon rieši skôr zásadu, že vodič sa má plne venovať vedeniu vozidla a mať ho pod kontrolou, konkrétny typ obuvi neurčuje. „Obuv“ sa výslovne spomína v predpisoch pre motocyklistov a výcvik. Vyhláška k zákonu o cestnej premávke/autoškolám uvádza ako súčasť ochrannej výbavy rukavice, obuv, odev a prilbu pri výcviku/skúškach skupín A (motocykle). Odtiaľ si mnohí odnášajú dojem, že „pevná obuv“ je priamo zákonná povinnosť aj do auta. Nie je, je to skôr odporúčanie autoškôl pre bezpečné ovládanie pedálov.
Každé oneskorenie pri presune nohy z plynu na brzdu pridá metre pri brzdení navyše:
Zákon konkrétny typ obuvi nepredpisuje; vyžaduje však, aby vodič mal vozidlo neustále pod kontrolou. Pri nehode sa bude posudzovať, či obuv neprispela k nesprávnemu ovládaniu. Ak áno, môže to zhoršiť vašu procesnú/poisťovaciu pozíciu.
Na bezpečné šoférovanie je dôležité, aby obuv umožňovala:
Najvhodnejšia obuv na šoférovanie je športová alebo voľnočasová obuv s:
Niektoré krajiny (napr. Nemecko, UK) síce výslovne nezakazujú šoférovať v sandáloch alebo na boso, ale v prípade nehody môže poisťovňa či polícia hodnotiť, či obuv neovplyvnila schopnosť bezpečne ovládať vozidlo.
Dopravné nehody často nespôsobuje len nepozornosť či rýchla jazda, ale aj zdanlivé maličkosti, napríklad nevhodná obuv. Šľapky, voľné sandále či topánky na vysokom podpätku môžu skĺznuť z pedálov a spôsobiť kritickú situáciu v premávke.
Nie obuv sama o sebe, ale kauzálny súvis: ak vám nevhodná obuv znížila kontrolu nad vozidlom (šmykla sa noha, zachytil sa remienok, stlačili ste dva pedále naraz alebo sa topánka z vyzutej nohy zasekla pod pedál) a prispela k nehode, polícia to kvalifikuje ako porušenie povinností vodiča.
Ak sa preukáže, že obuv zhoršila ovládanie a spôsobila nehodu, zodpovednosť ide na vodiča. PZP síce kryje škody tretím osobám, ale vy môžete dostať pokutu/zákaz činnosti a pri havarijnom aj krátenie plnenia. Preto je rozumné jazdiť v obuvi, ktorá nohu drží a dáva dobrý „cit“ do pedálov.
V rámci EÚ neexistuje všeobecný, výslovný zákaz šoférovať v žabkách alebo naboso pre bežných vodičov osobných áut. Vo väčšine štátov platí len pravidlo, že vodič musí mať vozidlo neustále pod kontrolou, ak obuv kontrolu zhorší, policajt vás môže pokutovať podľa „všeobecnej klauzuly“.
Žiadny priamy zákaz „žabiek“ či jazdy naboso v zákone nie je. Policajt však môže riešiť porušenie povinnosti vodiča plne sa venovať vedeniu vozidla a sledovať situáciu (§ 4 ods. 1 písm. c zákona o cestnej premávke). Ak obuv obmedzí ovládanie (zošmyknutá podrážka, zaseknutý remienok a pod.), je to postihnuteľné. V blokovom konaní sa obdobné „menšie“ priestupky pri povinnostiach vodiča na ceste bežne sankcionujú pokutou do ~60 €, pri ohrození iného aj vyššie.
Šoférovanie naboso či v žabkách nie je na Slovensku ani vo väčšine EÚ výslovne zakázané, no stále platí, že vodič musí mať vozidlo neustále pod kontrolou. Ak nevhodná obuv zhorší ovládanie a prispeje k chybe či nehode, polícia to môže riešiť ako priestupok a pokutovať; pri následkoch sa vec posúva do správneho či dokonca trestného konania. Poisťovňa navyše môže pri havarijnom poistení krátiť plnenie, ak preukáže porušenie povinností vodiča.
Šoférovanie naboso alebo v žabkách: je to legálne, ale môže vás to stáť pokutu. Zákon síce takúto obuv (alebo jej absenciu) výslovne nezakazuje, no ak vám zhorší ovládanie vozidla a ohrozíte bezpečnosť, polícia to môže vyhodnotiť ako priestupok, a problémy môže robiť aj poisťovňa po nehode.X
FINAL-CD získalo prestížny certifikát AAA Highest Creditworthiness, tento certifikát je jedným z najdôležitejších Európskych štandardov definujúcich kvalitu obchodnej činnosti. Je medzinárodne uznávanou známkou obchodnej kvality a vyhodnocuje sa na základe rovnakej analytickej metodiky pre všetky európske trhy. Spoločnosť FINAL-CD získala aj prestížny titul Superbrands, už tretí rok po sebe. Medzi Superbrands spoločnosti sme sa zaradili v rokoch 2021, 2022 a aj 2023. Je najuznávanejšou globálnou autoritou v oblasti hodnotenia a oceňovania obchodných značiek a znakom špeciálneho postavenia a uznania vynikajúcej pozície značky na lokálnom trhu. Na základe jednotných kritérií a metód každoročne oceňuje najlepšie z najlepších značiek v takmer 90 krajinách na piatich kontinentoch FINAL-CD ako jediný koncesionár značky PEUGEOT v celej Európe získal už 5x prestížne ocenenie Peugeot Servise Quality Awards. Ako koncesionár značky OPEL sme obdržali diplom OPEL C&S za najvyšší nárast predaja a trhového podielu v Českej a Slovenskej republike, taktiež za najvyšší nárast objednávok, najvyšší nárast celkových predajov náhradných dielov. Ďalej nás ocenili za najvyšší predaj v Slovenskej republike a v neposlednom rade je FINAL-CD ohodnotené 2x ako Dealer roku v oblasti služieb zákazníkom.
Vopred ďakujeme za vaše podnety a skúsenosti so službami FINAL‑CD. Napíšte nám Váš názor
Ochrana osobných údajov | Informácie o kamerových záznamoch | Základné časti dohody spoločných prevádzkovateľov | Informácie o súboroch cookies