Ľavý pruh na diaľnici nie je „rýchly pruh“, ale dočasný priestor na manéver:
Predchádza sa spravidla vľavo, vpravo len výnimočne, napríklad v pripájacom alebo odbočovacom pruhu, prípadne keď predchádzané vozidlo odbočuje doľava (§ 15 ods. 1). Pri hustej premávke platí súbežná jazda (nejde o predchádzanie) a pri zbiehaní pruhov sa uplatňuje pravidlo, že vodič v ľavom pruhu dáva prednosť pravému, s výnimkou „zipsovania“ počas súbežnej jazdy (§ 10 ods. 4 a 6). Blokovanie ľavého pruhu je priestupok postihnuteľný pokutou, nestačí, že idete „rýchlo“, rozhodujú pravidlá jazdy v pruhoch.
Jazda v ľavom či strednom pruhu na diaľnici. Tieto pruhy nie sú „rýchly koridor“, ale dočasný priestor na predbiehací manéver. Mimo obce sa jazdí v pravom pruhu a do stredného alebo ľavého sa vodič zaradí len na predchádzanie, obchádzanie alebo odbočovanie, po čom sa má vrátiť späť doprava. Na trojpruhovej diaľnici smú vodiči nákladných áut nad 3,5 t, súprav dlhších než 7 m či niektorých pomalých vozidiel predbiehať výhradne v strednom pruhu (nie v ľavom). Pri preraďovaní do stredného pruhu má prednosť vozidlo, ktoré sa doň radí zprava pred tým, ktoré doň vstupuje zľava. Tieto pravidlá zvyšujú plynulosť a bezpečnosť, „stred“ a „ľavý“ sú len na vykonanie manévru, nie na trvalú jazdu.
Nie. Ani pri predbiehaní v ľavom pruhu na diaľnici nesmiete prekročiť najvyššiu dovolenú rýchlosť. Limit platí stále. Pre osobné auto do 3 500 kg je na diaľnici najviac 130 km/h, ak dopravná značka neurčí menej. Ustanovuje to § 16 zákona o cestnej premávke („Rýchlosť jazdy“), vodič smie jazdiť najviac rýchlosťou danou zákonom alebo značkou a nesmie ju prekročiť. Vyššou rýchlosťou môžu ísť len vozidlá so zvláštnym režimom (napr. vozidlá ozbrojených zborov pri plnení úloh, vozidlá s právom prednostnej jazdy so zapnutými výstražnými znamením a pod.). Bežný vodič medzi ne nepatrí.
Blokové pokuty za jazdu v ľavom/strednom pruhu na diaľnici podľa sadzobníka Policajného zboru a zákona č. 8/2009 Z. z.:
Ide o pokuty v blokovom konaní (na mieste). Ak vznikne nehoda alebo policajt vec postúpi do správneho konania, sankcie môžu byť prísnejšie. Samotné pravidlá jazdy v pruhoch upravuje § 10 zákona o cestnej premávke, sadzby pokút sú v oficiálnom Sadzobníku pokút.
Idete po diaľnici z Bratislavy a ľavý aj stredný pruh je plný a pravý pruh je prázdny. Autá aj keď nepredbiehajú, tak sa jednoducho nezaradia do prava aby pustili rýchlejšie idúce vozidlá. Čo v tamtom prípade? Môže sa predbiehať z prava a dostanete pokutu za predbiehanie z prava alebo si policajti radšej vyberú na pokutu vozidlá, ktoré blokujú ľavý a stredný pruh?
Na Slovensku je predbiehanie v pravom jazdnom pruhu na diaľnici podľa zákona o cestnej premávke zakázané a považuje sa za nelegálne aj nebezpečné. Výnimka je len v prípade, ak vozidlo v ľavom pruhu odbočuje vľavo (napr. núdzové odstavenie). Inak sa smie predchádzať iba vľavo.
Pokuta za predbiehanie v pravom pruhu môže byť do 60 € pri blokovom konaní, resp. do 300 € v správnom konaní. Ak však vodiči blokujú ľavý a stredný pruh a napriek tomu nepripustia zaradenie pomalších vozidiel doprava, policajti môžu riešiť aj tento prečin, blokovanie a bránenie plynulosti premávky, za čo môže byť pokuta až do 100 € alebo viac.
V praxi sa teda vodičom odporúča:
Predbiehanie z pravej strany sa na Slovensku nepovoľuje a je sankcionované, no zároveň polícia zároveň kontroluje aj vodičov, ktorí zbytočne blokujú ľavý a stredný pruh a tým vytvárajú nebezpečnú situáciu na ceste. Takže zodpovednosť je aj na vodičoch, ktorí musia zabezpečiť plynulosť jazdy v ľavých pruhoch.
Je v poriadku ak na dialnici autá predbiehajú z pruhu do pruhu a predbiehajú z ľava aj z prava, jednoducho robia manévre hore dole aby obišli rýchlejšie všetky vozidlá? Manévre, pri ktorých vodiči často predbiehajú "z pruhu do pruhu" hore-dole, aby obchádzali pomalšie vozidlá, nie sú v súlade s pravidlami. Takéto správanie zvyšuje riziko nehôd, narúša plynulosť premávky a môže byť vyhodnotené ako nebezpečné. Polícia na Slovensku rieši vodičov, ktorí takto jazdia, a môže im udeliť pokutu.
Áno, súbežná jazda na diaľnici vedená v obci je dovolená, keď je premávka taká hustá, že sa vytvoria súvislé prúdy a vodič môže ísť len rýchlosťou kolóny pred sebou. Vtedy môžu vozidlá ísť vedľa seba a rýchlejší pohyb jedného pruhu sa nepovažuje za predchádzanie.
Dôležité pravidlá v skratke:
Na diaľnici v meste môžete pri hustej premávke jazdiť v pruhoch vedľa seba, dbajte na uvoľnenie ľavého pruhu, správne radenie pri „zipsovaní“ a signály pri zmene pruhu.
Len keď je to potrebné na obchádzanie, predbiehanie, odbočovanie alebo otáčanie. Inak sa mimo obce jazdí v pravom pruhu.
Áno. Keď už ľavý pruh nepotrebujete na manéver, vráťte sa do pravého, mimo obce je to základné pravidlo jazdy v pruhoch.
V obci môžete použiť ktorýkoľvek pruh, ale ak by všetky pruhy naraz bránili rýchlejšiemu vozidlu, vodič v ľavom pruhu mu musí čo najskôr uvoľniť cestu (neplatí, ak práve obiehate/odbočujete atď.).
Nie. Zákon nepozná „rýchly pruh“ – ľavý je prednostne na manévre (predbiehanie, obchádzanie). Trvalá jazda v ňom mimo obce bez dôvodu je priestupok.
Bloková pokuta 60 € za jazdu mimo obce v inom než pravom pruhu bez dôvodu. Pri nedaní prednosti pri zmene pruhu je to 100 €. (Sadzobník pokút – §10).
Predbieha sa spravidla vľavo. Vpravo len vo výnimkách (napr. keď vozidlo pred vami odbočuje vľavo alebo ak idete v samostatnom pripájacom/odbočovacom pruhu).
Ak sa pruhy zbiehajú a nie je jasné, ktorý je priebežný, pri súbežnej jazde musí vodič v pravom pruhu umožniť zaradenie prvému vozidlu z ľavého pruhu, ak dáva znamenie. Mimo „zipovania“ má pri bežnej zmene pruhu prednosť ten, kto už v pruhu ide.
Vodič prechádzajúci z ľavého do stredného pruhu musí dať prednosť vodičovi, ktorý sa do stredného pruhu zaraďuje z pravého pruhu.
Mimo obce môžu na predbiehanie použiť len druhý pruh od pravého okraja (teda stredný). Ľavý pruh im zostáva len na iné manévre (obchádzanie, odbočovanie, otáčanie).
V obci musíte ľavý pruh čo najskôr uvoľniť, ak by súčasná jazda vo všetkých pruhoch bránila rýchlejšiemu vozidlu (s výnimkami: obchádzanie, odbočovanie, predbiehanie).
Na diaľnici mimo obce najmenej 80 km/h, v úseku diaľnice cez obec najmenej 65 km/h (ak to okolnosti dovoľujú). Za pomalú jazdu pod tieto limity je 60 €, ak tým bránite iným, polícia môže riešiť aj bránenie v plynulosti.
Áno, 60 € (§10 ods. 10, ohrozenie vodiča jazdiaceho vo voľnom pruhu pri obchádzaní prekážky).
FINAL-CD získalo prestížny certifikát AAA Highest Creditworthiness, tento certifikát je jedným z najdôležitejších Európskych štandardov definujúcich kvalitu obchodnej činnosti. Je medzinárodne uznávanou známkou obchodnej kvality a vyhodnocuje sa na základe rovnakej analytickej metodiky pre všetky európske trhy. Spoločnosť FINAL-CD získala aj prestížny titul Superbrands, už tretí rok po sebe. Medzi Superbrands spoločnosti sme sa zaradili v rokoch 2021, 2022 a aj 2023. Je najuznávanejšou globálnou autoritou v oblasti hodnotenia a oceňovania obchodných značiek a znakom špeciálneho postavenia a uznania vynikajúcej pozície značky na lokálnom trhu. Na základe jednotných kritérií a metód každoročne oceňuje najlepšie z najlepších značiek v takmer 90 krajinách na piatich kontinentoch FINAL-CD ako jediný koncesionár značky PEUGEOT v celej Európe získal už 5x prestížne ocenenie Peugeot Servise Quality Awards. Ako koncesionár značky OPEL sme obdržali diplom OPEL C&S za najvyšší nárast predaja a trhového podielu v Českej a Slovenskej republike, taktiež za najvyšší nárast objednávok, najvyšší nárast celkových predajov náhradných dielov. Ďalej nás ocenili za najvyšší predaj v Slovenskej republike a v neposlednom rade je FINAL-CD ohodnotené 2x ako Dealer roku v oblasti služieb zákazníkom.
Vopred ďakujeme za vaše podnety a skúsenosti so službami FINAL‑CD. Napíšte nám Váš názor
Ochrana osobných údajov | Informácie o kamerových záznamoch | Základné časti dohody spoločných prevádzkovateľov | Informácie o súboroch cookies