Jazda v lavom pruhu

Jazda v lavom pruhu

Ľavý pruh na diaľnici nie je „rýchly pruh“, ale dočasný priestor na manéver:

  • Mimo obce sa jazdí v pravom pruhu a do ľavého smie vodič vyjsť len vtedy, keď predbieha, obchádza, odbočuje alebo sa otáča, po dokončení manévru sa má vrátiť späť doprava (§ 9 ods. 1, § 10 ods. 1 zákona č. 8/2009 Z. z.).
  • V obci síce môžete použiť ktorýkoľvek pruh, no ak by vozidlá vo všetkých pruhoch brzdili rýchlejšie idúce auto, vodič v ľavom pruhu ho musí čo najskôr uvoľniť (§ 10 ods. 3 a 5).

Predchádza sa spravidla vľavo, vpravo len výnimočne, napríklad v pripájacom alebo odbočovacom pruhu, prípadne keď predchádzané vozidlo odbočuje doľava (§ 15 ods. 1). Pri hustej premávke platí súbežná jazda (nejde o predchádzanie) a pri zbiehaní pruhov sa uplatňuje pravidlo, že vodič v ľavom pruhu dáva prednosť pravému, s výnimkou „zipsovania“ počas súbežnej jazdy (§ 10 ods. 4 a 6). Blokovanie ľavého pruhu je priestupok postihnuteľný pokutou, nestačí, že idete „rýchlo“, rozhodujú pravidlá jazdy v pruhoch.

Jazda v ľavom alebo strednom pruhu na diaľnici

Jazda v ľavom či strednom pruhu na diaľnici. Tieto pruhy nie sú „rýchly koridor“, ale dočasný priestor na predbiehací manéver. Mimo obce sa jazdí v pravom pruhu a do stredného alebo ľavého sa vodič zaradí len na predchádzanie, obchádzanie alebo odbočovanie, po čom sa má vrátiť späť doprava. Na trojpruhovej diaľnici smú vodiči nákladných áut nad 3,5 t, súprav dlhších než 7 m či niektorých pomalých vozidiel predbiehať výhradne v strednom pruhu (nie v ľavom). Pri preraďovaní do stredného pruhu má prednosť vozidlo, ktoré sa doň radí zprava pred tým, ktoré doň vstupuje zľava. Tieto pravidlá zvyšujú plynulosť a bezpečnosť, „stred“ a „ľavý“ sú len na vykonanie manévru, nie na trvalú jazdu.

Môžem pri predbiehaní v ľavom pruhu na diaľnici prekročiť maximálnu povolenú rýchlosť?

Nie. Ani pri predbiehaní v ľavom pruhu na diaľnici nesmiete prekročiť najvyššiu dovolenú rýchlosť. Limit platí stále. Pre osobné auto do 3 500 kg je na diaľnici najviac 130 km/h, ak dopravná značka neurčí menej. Ustanovuje to § 16 zákona o cestnej premávke („Rýchlosť jazdy“), vodič smie jazdiť najviac rýchlosťou danou zákonom alebo značkou a nesmie ju prekročiť. Vyššou rýchlosťou môžu ísť len vozidlá so zvláštnym režimom (napr. vozidlá ozbrojených zborov pri plnení úloh, vozidlá s právom prednostnej jazdy so zapnutými výstražnými znamením a pod.). Bežný vodič medzi ne nepatrí.

Pokuta za jazdu v ľavom alebo strednom pruhu na diaľnici

Blokové pokuty za jazdu v ľavom/strednom pruhu na diaľnici podľa sadzobníka Policajného zboru a zákona č. 8/2009 Z. z.:

  • 60 €: bezdôvodná jazda v inom než pravom pruhu mimo obce (t. j. „zavadzanie“ v ľavom alebo strednom pruhu, keď je pravý voľný).
  • 100 €: nedanie prednosti pri zmene pruhu (pri prechádzaní z pruhu do pruhu).
  • 60 €: bránenie v predchádzaní (napr. zrýchľovaním či iným spôsobom, keď vás niekto predbieha).

Ide o pokuty v blokovom konaní (na mieste). Ak vznikne nehoda alebo policajt vec postúpi do správneho konania, sankcie môžu byť prísnejšie. Samotné pravidlá jazdy v pruhoch upravuje § 10 zákona o cestnej premávke, sadzby pokút sú v oficiálnom Sadzobníku pokút.

Predbiehanie z prava na diaľnici?

Idete po diaľnici z Bratislavy a ľavý aj stredný pruh je plný a pravý pruh je prázdny. Autá aj keď nepredbiehajú, tak sa jednoducho nezaradia do prava aby pustili rýchlejšie idúce vozidlá. Čo v tamtom prípade? Môže sa predbiehať z prava a dostanete pokutu za predbiehanie z prava alebo si policajti radšej vyberú na pokutu vozidlá, ktoré blokujú ľavý a stredný pruh?

Na Slovensku je predbiehanie v pravom jazdnom pruhu na diaľnici podľa zákona o cestnej premávke zakázané a považuje sa za nelegálne aj nebezpečné. Výnimka je len v prípade, ak vozidlo v ľavom pruhu odbočuje vľavo (napr. núdzové odstavenie). Inak sa smie predchádzať iba vľavo.

Pokuta za predbiehanie v pravom pruhu môže byť do 60 € pri blokovom konaní, resp. do 300 € v správnom konaní. Ak však vodiči blokujú ľavý a stredný pruh a napriek tomu nepripustia zaradenie pomalších vozidiel doprava, policajti môžu riešiť aj tento prečin, blokovanie a bránenie plynulosti premávky, za čo môže byť pokuta až do 100 € alebo viac.

V praxi sa teda vodičom odporúča:

  • Nechať pravý pruh pre bežnú jazdu.
  • Predbiehať iba v ľavom pruhu.
  • Ak je ľavý a stredný pruh zaplnený a vodiči sa nezaraďujú, policajti môžu riešiť aj vodičov, ktorí blokujú pruhy a znižujú plynulosť premávky.

Predbiehanie z pravej strany sa na Slovensku nepovoľuje a je sankcionované, no zároveň polícia zároveň kontroluje aj vodičov, ktorí zbytočne blokujú ľavý a stredný pruh a tým vytvárajú nebezpečnú situáciu na ceste. Takže zodpovednosť je aj na vodičoch, ktorí musia zabezpečiť plynulosť jazdy v ľavých pruhoch.

Jazda z pruhu do pruhu pri predbiehaní na diaľnici

Je v poriadku ak na dialnici autá predbiehajú z pruhu do pruhu a predbiehajú z ľava aj z prava, jednoducho robia manévre hore dole aby obišli rýchlejšie všetky vozidlá? Manévre, pri ktorých vodiči často predbiehajú "z pruhu do pruhu" hore-dole, aby obchádzali pomalšie vozidlá, nie sú v súlade s pravidlami. Takéto správanie zvyšuje riziko nehôd, narúša plynulosť premávky a môže byť vyhodnotené ako nebezpečné. Polícia na Slovensku rieši vodičov, ktorí takto jazdia, a môže im udeliť pokutu.

Súbežná jazda na diaľnici v obci?

Áno, súbežná jazda na diaľnici vedená v obci je dovolená, keď je premávka taká hustá, že sa vytvoria súvislé prúdy a vodič môže ísť len rýchlosťou kolóny pred sebou. Vtedy môžu vozidlá ísť vedľa seba a rýchlejší pohyb jedného pruhu sa nepovažuje za predchádzanie.

Dôležité pravidlá v skratke:

  • V obci na viacpruhovej ceste môžete používať ktorýkoľvek pruh (s výnimkou ťažších/pomalých vozidiel podľa ods. 2).
  • Ak by všetky pruhy brzdili rýchlejšie vozidlo za vami, vodič v ľavom pruhu mu ho musí čo najskôr uvoľniť (ak práve neobchádza/odbočuje/predchádza).
  • Pri zbiehaní pruhov počas súbežnej jazdy platí „zip“: vodič v pravom pruhu musí umožniť zaradenie prvému vozidlu z ľavého pruhu, ktoré dáva znamenie.
  • V obci sa nepovažuje za predchádzanie, ak v jednom pruhu idú vozidlá rýchlejšie než v druhom, je to práve prejav súbežnej jazdy.

Na diaľnici v meste môžete pri hustej premávke jazdiť v pruhoch vedľa seba, dbajte na uvoľnenie ľavého pruhu, správne radenie pri „zipsovaní“ a signály pri zmene pruhu.

Najčastejšie otázky o jazde v ľavom pruhu na diaľnici?

Kedy môžem ísť v ľavom pruhu mimo obce?

Len keď je to potrebné na obchádzanie, predbiehanie, odbočovanie alebo otáčanie. Inak sa mimo obce jazdí v pravom pruhu.

Mám sa po predbiehaní zaradiť späť doprava?

Áno. Keď už ľavý pruh nepotrebujete na manéver, vráťte sa do pravého, mimo obce je to základné pravidlo jazdy v pruhoch.

Platí niečo iné v obci (na „mestských“ úsekoch diaľnice)?

V obci môžete použiť ktorýkoľvek pruh, ale ak by všetky pruhy naraz bránili rýchlejšiemu vozidlu, vodič v ľavom pruhu mu musí čo najskôr uvoľniť cestu (neplatí, ak práve obiehate/odbočujete atď.).

Je ľavý pruh „rýchly pruh“?

Nie. Zákon nepozná „rýchly pruh“ – ľavý je prednostne na manévre (predbiehanie, obchádzanie). Trvalá jazda v ňom mimo obce bez dôvodu je priestupok.

Aká je pokuta za „bezdôvodnú“ jazdu v ľavom/strednom pruhu mimo obce

Bloková pokuta 60 € za jazdu mimo obce v inom než pravom pruhu bez dôvodu. Pri nedaní prednosti pri zmene pruhu je to 100 €. (Sadzobník pokút – §10).

Môžem predbiehať vpravo?

Predbieha sa spravidla vľavo. Vpravo len vo výnimkách (napr. keď vozidlo pred vami odbočuje vľavo alebo ak idete v samostatnom pripájacom/odbočovacom pruhu).

Ako funguje „zipovanie“ (súbežná jazda) pri zužovaní pruhov?

Ak sa pruhy zbiehajú a nie je jasné, ktorý je priebežný, pri súbežnej jazde musí vodič v pravom pruhu umožniť zaradenie prvému vozidlu z ľavého pruhu, ak dáva znamenie. Mimo „zipovania“ má pri bežnej zmene pruhu prednosť ten, kto už v pruhu ide.

Kto má prednosť, keď sa na trojpruhu dvaja zaradzujeme do stredného?

Vodič prechádzajúci z ľavého do stredného pruhu musí dať prednosť vodičovi, ktorý sa do stredného pruhu zaraďuje z pravého pruhu.

Smú kamióny (a dlhé súpravy) používať ľavý pruh na trojpruhovej ceste?

Mimo obce môžu na predbiehanie použiť len druhý pruh od pravého okraja (teda stredný). Ľavý pruh im zostáva len na iné manévre (obchádzanie, odbočovanie, otáčanie).

Čo ak v ľavom pruhu „blokujem“ rýchlejšie vozidlo v meste?

V obci musíte ľavý pruh čo najskôr uvoľniť, ak by súčasná jazda vo všetkých pruhoch bránila rýchlejšiemu vozidlu (s výnimkami: obchádzanie, odbočovanie, predbiehanie).

Aká je minimálna rýchlosť na diaľnici a hrozí pokuta aj za príliš pomalú jazdu v ľavom pruhu?

Na diaľnici mimo obce najmenej 80 km/h, v úseku diaľnice cez obec najmenej 65 km/h (ak to okolnosti dovoľujú). Za pomalú jazdu pod tieto limity je 60 €, ak tým bránite iným, polícia môže riešiť aj bránenie v plynulosti.

Ak ohrozím vodiča vo voľnom pruhu pri obchádzaní prekážky, je za to pokuta?

Áno, 60 € (§10 ods. 10, ohrozenie vodiča jazdiaceho vo voľnom pruhu pri obchádzaní prekážky).

 

Ocenenia

FINAL-CD získalo prestížny certifikát AAA Highest Creditworthiness, tento certifikát je jedným z najdôležitejších Európskych štandardov definujúcich kvalitu obchodnej činnosti. Je medzinárodne uznávanou známkou obchodnej kvality a vyhodnocuje sa na základe rovnakej analytickej metodiky pre všetky európske trhy. Spoločnosť FINAL-CD získala aj prestížny titul Superbrands, už tretí rok po sebe. Medzi Superbrands spoločnosti sme sa zaradili v rokoch 2021, 2022 a aj 2023. Je najuznávanejšou globálnou autoritou v oblasti hodnotenia a oceňovania obchodných značiek a znakom špeciálneho postavenia a uznania vynikajúcej pozície značky na lokálnom trhu. Na základe jednotných kritérií a metód každoročne oceňuje najlepšie z najlepších značiek v takmer 90 krajinách na piatich kontinentoch FINAL-CD ako jediný koncesionár značky PEUGEOT v celej Európe získal už 5x prestížne ocenenie Peugeot Servise Quality Awards. Ako koncesionár značky OPEL sme obdržali diplom OPEL C&S za najvyšší nárast predaja a trhového podielu v Českej a Slovenskej republike, taktiež za najvyšší nárast objednávok, najvyšší nárast celkových predajov náhradných dielov. Ďalej nás ocenili za najvyšší predaj v Slovenskej republike a v neposlednom rade je FINAL-CD ohodnotené 2x ako Dealer roku v oblasti služieb zákazníkom.

Peugeot

PEUGEOT SERVICE QUALITY AWARDSParížPEUGEOT SERVICE QUALITY AWARDSParížPEUGEOT SERVICE QUALITY AWARDSBerlínPEUGEOT SERVICE QUALITY AWARDSBarcelonaPEUGEOT SERVICE QUALITY AWARDSSlovensko

Opel

Opel najvyšší nárast predaja a trhového podielu v ČR a SR za rok 2016C&S
2016
Opel Dealer roku 2015 a 2018Díler roku
2015, 2018
Opel najvyšší nárast objednáviek za rok 2016C&S
2016
Opel najvyšší nárast celkových predajov náhradných dielov za rok 2016C&S
2016
Opel najväčší predaj v SR za rok 2017C&S
2017

FINAL-CD

Superbrands Slovakia 2023Superbrands
2023
Superbrands Slovakia 2022Superbrands
2022
Superbrands Slovakia 2021Superbrands
2021

Zlepšujeme sa pre vás aj naďalej

Vopred ďakujeme za vaše podnety a skúsenosti so službami FINAL‑CD. Napíšte nám Váš názor

Ochrana osobných údajov | Informácie o kamerových záznamoch | Základné časti dohody spoločných prevádzkovateľov | Informácie o súboroch cookies
xxs
xs
s
m
l
xl