História značky Jaguar

História značky Jaguar
Pridané 09.09.2021

Keď sa povie Jaguár, nejeden fanúšik motorizmu spozornie. Britská automobilka je dnes symbolom luxusných a športových vozidiel. Nie vždy však tomu tak bolo.

Jaguár začínal s dostupnými automobilmi pre masy. Dnes je symbolom luxusu

Príbeh značky Jaguár sa začal písať v roku 1922. Na svedomí ho majú dvaja páni - William Lyons a William Walmsley, ktorý v kúpeľnom meste Blackpool založili spoločnosť Swallow Sidecars Company. Ich firma sa zameriavala na výrobu motocyklových sajdkár. Vďaka svojmu atraktívnemu dizajnu a kvalite nemala firma problém o odbyt.

Aj napriek úspechom, ktorým sa spoločnosť tešila, nechceli majitelia Swallow Sidecars Company zaspať na vavrínoch. Hľadali preto dieru na trhu. Po dlhších úvahách ich voľba padla na malé cenovo dostupné vozidlá. Lyonsova a Walmsleyova firma začala s výrobou špeciálnych karosérií pre ľudové auto Austin Seven.

Austin Seven

Na základe toho sa v roku 1927 spoločnosť prvýkrát premenovala a po novom niesla názov Swallow Sidecar and Coachbuilding Company. O rok neskôr sa firma presunula do mesta Coventry, kde sídli dodnes.

Prvý automobil od Jaguaru prekvapil cenou

Vývoj firmy však pokračoval ďalej. William Lyons prišiel s myšlienkou nezostať iba pri výrobe karosérií, ale chcel vytvoriť vlastný model auta. Preto sa dohodol s firmou Standard Motor Company, ktorá dodala šasi a motor. Výsledkom tejto spolupráce boli dva modely predstavené v roku 1931 na Londýnskom autosalóne.

Vozidlá boli predstavené ako SS 1 a SS 2. Pôvod tejto skratky nie je dodnes spoľahlivo vysvetlený. Mohlo ísť o skrátenie názvu Swallow Sidecar alebo Standard Swallow. Faktom však zostáva, že najmä model SS 1 zaujal odborníkov aj laikov. Kvalitne spracované vozidlo lákalo najmä svojimi krivkami.

Najväčším prekvapením však bola cena. Dobová tlač očakávala cenu aspoň 1000 libier, no predával sa iba za 310 libier.

Prelomový rok 1933

Rok 1933 znamenal pre firmu významný míľnik. Ich modelová rada bolo rozšírená o verziu Tourer. Išlo o prvé vozidlo značky, ktoré sa zúčastnilo automobilových pretekov Alpin Trial a hneď získal prvenstvo. Tento úspech pomohol rozšíriť meno spoločnosti aj na pevninskú Európu.

V rovnakom roku došlo aj na rozdelenie spoločnosti. Firma vyrábajúca modely SS bola premenovaná na SS Cars Limited, zatiaľ čo výroba sajdkár zostala pod sesterskou firmou Swallow Coachbuilding Company.

O dva roky neskôr použila automobilka po prvýkrát pojem Jaguár. Toto pomenovanie niesli štvordverové limuzíny predávané pod označením SS Jaguár.

Významný míľnik pre automobilku predstavovala druhá svetová vojna. Firma sa musela preorientovať na vojenskú výrobu, pričom produkovala najmä sajdkáry a súčiastky pre letecký priemysel. Sídlo SS Cars Limited v Coventry bolo najmä v prvých rokoch vojny viackrát bombardované.

Jaguár v búrlivej druhej polovici 20. storočia

Koniec vojny predstavoval opäť významný zlom v smerovaní firmy. V prvom rade sa automobilka mohla opäť preorientovať na výrobu civilných áut. Zároveň došlo k opätovnej zmene názvu zo SS Cars Limited na Jaguar Cars Ltd. Dôvod bol prostý.

Akronym SS sa počas vojny stal neslávne známy v spojitosti s nacistickým Nemeckom. Preto sa britská automobilová spoločnosť chcela zbaviť akejkoľvek možnej spojitosti s nacizmom.

Po vojne sa svet začal rýchlo spamätávať zo svetového konfliktu a automobilový priemysel začal chytať druhý dych. Automobilka Jaguár začala chrliť jeden model za druhým. Tak napríklad v roku 1954 predstavili pretekársky automobil Jaguár model D-Type, ktorý mal aerodynamickú karosériu vyvinutú na základe skúseností z leteckého priemyslu. Model dokázal ísť rýchlosťou až 280 km/h.

Jaguár model D-Type

zdroj: wikipedia.org

V roku 1960 kúpil Jaguár druhú automobilku - Dailmer. Tá vyrábala v Coventry autá už od roku 1897 a patrila tak k najstaršej automobilovej značke vo Veľkej Británii. Jaguár začal používať názov Daimler pre svoje luxusné modely.

Svoju samostatnosť si však Jaguár udržal zhruba polstoročie. V roku 1966 došlo k fúzii Jaguáru s koncernom British Motor Corporation, ktorý zastrešoval automobilky Austin a Morris. Ani to však nebol definitívny presun. O dva roky došlo k ďalšiemu zlučovaniu s výrobcom nákladných automobilov Leyland a vznikol veľký koncern British Leyland Motor Corporation.

Z americký do indických rúk

Ubehlo necelých 25 rokov a automobilka Jaguár sa v roku 1989 dostala pod nadnárodný koncern Ford. Následne došlo k modernizácii a automatizácii výroby s čím súviselo aj prepúšťanie zamestnancov. Posledný presun zaznamenala automobilka Jaguár v roku 2008, keď bola spoločne s firmou Land Rover predaná indickej spoločnosti Tata Motors Ltd.

Pod týmto koncernom začala automobilka Jaguár vyrábať aj mnohé súčasné modely ako je Jaguár F-Type či Jaguár E-pace.

Jaguár F-Type

Automobilka Jaguár má za sebou bohatú históriu. Za svoju takmer storočnicu ubehla dlhú trať. Od výroby sajdkár sa cez autá pre široké masy dostala až k produkcii luxusných automobilov, ktoré sú snom nejedného fanúšika motorizmu.

Na záver

V prípade že uvažujete nad kúpou automobilu značky Jaguar, budeme radi keď navštívite našu predajňu v Žiline. Naši odborní predajcovia vám radi pomôžu s výberom.

 
 
Používame súbory cookies pre zlepšenie funkčnosti našich stránok. Dodatočné súbory cookies používame na vykonávanie analýz používania webových stránok a na kontrolu účinnosti marketingových opatrení. Súhlas s používaním súborov cookies vyjadríte kliknutím na tlačidlo "Súhlasím". Viac informácií
xxs
xs
s
m
l
xl