Zákaz spaľovacích motorov v EÚ - hoax alebo realita?

Zákaz spaľovacích motorov v EÚ - hoax alebo realita?

Zákaz spaľovacích motorov v Európskej únii od roku 2035 patrí medzi najdiskutovanejšie témy posledných rokov. Pre jedných ide o revolučný krok smerom k čistejšiemu ovzdušiu a zelenšej budúcnosti, pre druhých o nereálne rozhodnutie, ktoré môže položiť automobilový priemysel na kolená a predražiť mobilitu bežným ľuďom. Na sociálnych sieťach sa šíria tvrdenia, že ide len o hoax či strašiak, ktorý sa nikdy nenaplní, no v zákulisí politiky sa už pripravujú konkrétne kroky a legislatíva. Čo teda v skutočnosti znamená plánovaný zákaz spaľovacích motorov, je to definitívna realita, alebo ešte stále otvorená hra plná kompromisov, výnimiek a lobingu zo strany výrobcov automobilov?

Čo znamená zákaz spaľovacích motorov v EÚ?

Zákaz spaľovacích motorov v EÚ znamená legislatívny záväzok, podľa ktorého od roku 2035 nebude možné v členských krajinách predávať nové osobné autá a dodávky so spaľovacím motorom, povolené majú byť len vozidlá s nulovými emisiami, teda najmä elektromobily.

​​Kde to vzniklo a prečo

Tento zákaz je výsledkom európskej legislatívy schválenej Európskym parlamentom a Radou EÚ v rámci klimatickej stratégie "Európska zelená dohoda" (Green Deal). Cieľom je dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050, doprava tvorí štvrtinu všetkých emisií v EÚ, preto musí byť “dekarbonizovaná”. Dôležitú úlohu zohráva aj snaha posilniť konkurencieschopnosť európskeho automobilového priemyslu vo svetle elektrifikácie trhu a energetická nezávislosť Európy na rope.

Koho sa zákaz týka

Týka sa všetkých nových osobných áut a ľahkých úžitkových vozidiel uvádzaných na trh EÚ od roku 2035. Znamená to, že:

  • Po roku 2035 už nebude možné kúpiť nové auto so spaľovacím motorom (benzín, nafta).
  • Používanie a predaj starších (jazdených) áut so spaľovacím motorom ostáva zatiaľ povolené, rovnako ako servis a predaj náhradných dielov.
  • Výnimky sú možné pre špecifické segmenty, napr. niektoré prémiové alebo nízko objemové automobily, na čo si v rámci diskusií presadili podmienky Nemecko a Taliansko. Spomína sa možnosť výnimky pre autá jazdiace na tzv. syntetické palivá, ale tento segment sa zatiaľ len vyvíja.

Podstatné detaily podľa zákona

  • Platí od 1. januára 2035 pre všetky nové autá a dodávky registrované v EÚ.
  • Výnimky (hlavne pre tzv. e-palivá) sa vzťahujú len na špecifické prípady a budú presne legislatívne definované.
  • Nejde o zákaz jazdenia so starými autami, ale o zákaz predaja nových spaľovacích áut.
  • Dôvody zákazu: klimatické ciele, ochrana ovzdušia a zdravia, podpora inovácií v európskom priemysle a energetická bezpečnosť.
  • Zároveň sa sprísňujú emisné limity CO2 aj pred rokom 2035, čo má už teraz ekonomické dopady na výrobu áut.

Dôležité kontroverzie a dôsledky

  • Zákaz sprevádza značný odpor časti verejnosti a automobilového priemyslu, najmä v Nemecku a v štátoch s výrazným automobilovým sektorom.
  • Obavy sú z výrazného dopadu na pracovné miesta a konkurencieschopnosť, preto sa pripravujú adaptačné programy.

Ak by sa rozhodnutie zmenilo, aktuálne sú ešte stále možné politické spory a prípadná revízia zákona (tlačia na to niektoré frakcie v europarlamente, no zatiaľ platí pôvodné rozhodnutie).

Realita vs. hoax: najčastejšie mýty

Najčastejšie mýty, obavy a nejasnosti okolo zákazu spaľovacích motorov v EÚ sa týkajú hlavne toho, kto bude postihnutý, čo presne bude zakázané, aký bude vplyv na ceny, automobilový trh a dostupnosť vozidiel. Tieto otázky a nejasnosti vyvolávajú strach motoristov aj predajcov.

Hoax: Nebudete môcť jazdiť starým autom.
Realita: Zákaz sa týka len predaja nových áut so spaľovacím motorom po roku 2035, svoj starý automobil môžete aj naďalej používať. Teda bude výhodné pred rokom 2035 nakúpiť z našich skladových zásob nových aj jazdených automobilov so spaľovacími motormi, podľa všetkého bude o posledné kusy poriadna “bitka”.

Hoax: Všetky spaľováky budú zakázané už v roku 2030.
Realita
: Termínom je rok 2035, diskusie o skorších zákazoch sú zatiaľ len návrhy bez oficiálneho rozhodnutia.

Hoax: Ani špeciálne spaľovacie motory nebudú povolené.
Realita
: Zákonodarcovia skúmajú výnimky pre syntetické a biopalivá, hlavne pre luxusné segmenty a individuálne prípady (napr. Porsche, Ferrari).

Hoax: Zákaz predaja starých (jazdených) áut po 2035.
Realita: Jazdené spaľovacie vozidlá bude možné predávať aj po roku 2035, dokým sa nezmení zákon.

Hoax: Elektromobily budú povinné pre každého po 2035.
Realita: V roku 2035 nebude povinnosť vymeniť auto, ide len o nové registrované vozidlá.

Hoax: Všetky krajiny EÚ sa zhodujú.
Realita
: Odpor je silný a časť štátov chce zákaz posunúť na rok 2040 alebo zmierniť cieľ na zníženie emisií, nie ich úplné vynulovanie.

Motoristi aj predajcovia čakajú, či sa nariadenie ešte zmení, niektorí europoslanci a lobisti tlačia na revíziu alebo úplné zrušenie zákazu, čo však nie je zatiaľ oficiálne potvrdené.

Najväčšie obavy motoristov

  • Obava zo zdraženia áut a životných nákladov: väčšina verejnosti (najmä v Nemecku) sa bojí, že klimatická politika výrazne predraží život a automobily budú cenovo nedostupné.
  • Obava z nedostatku dostupných elektromobilov a chýbajúcej infraštruktúry: ak bude infraštruktúra pomalá, prechod bude bolestivý, najmä v menej rozvinutých regiónoch. Týka sa to nabíjania elekromobilov.
  • Obava zo straty pracovných miest v automobilovom priemysle: zaniknúť môžu desiatky tisíc pracovných miest v tradičnej výrobe.

Najväčšie obavy predajcov a priemyslu

  • Obava z poklesu predaja a zmien v obchodnom modeli: predajcovia ešte presne nevedia, ako sa presne budú musieť prispôsobiť novým regulačným požiadavkám.
  • Obava zo silného dopadu na malé servisy: servisovanie spaľovacích motorov je do budúcna ohrozené, pri elektromobiloch je potrebná iná odbornosť.
  • Obavy z legislatívnych zmien: automobilky a dealerstvá sa obávajú neustálych zmien, lobujú za posun účinnosti zákazu, chcú prechodné obdobia a výnimky.

Politika a odpor verejnosti

Politika okolo zákazu spaľovacích motorov sa v roku 2025 výrazne vyostruje, hlavne kvôli odporu verejnosti a značnému tlaku automobilového priemyslu v najväčších štátoch EÚ, predovšetkým v Nemecku.

Verejný odpor a obavy

  • Prieskumy v Nemecku ukazujú, že až 44% obyvateľov požaduje, aby vláda zákaz odmietla, 12% žiada jeho odklad a len štvrtina podporuje zachovanie súčasnej podoby zákona.
  • Až 60% Nemcov očakáva zdraženie života v dôsledku klimatických opatrení, najmä drahšie autá a obmedzenia pre vlastníkov spaľovacích vozidiel.
  • Verejnosť sa obáva o dostupnosť dopravy, rast cien a ohrozené pracovné miesta v automobilovom priemysle.

Politický spor a zvrat v diskusiách

  • Najsilnejšia politická frakcia v europarlamente (EPP) ohlásila, že na jeseň predloží návrh na zrušenie zákazu alebo jeho posunutie, cieľ klimatickej neutrality podľa nich možno dosiahnuť aj kombináciou viacerých technológií, nie len elektromobilitou.
  • Otvorene sa diskutuje o možnej revízii zákona ešte tento rok, EÚ môže pristúpiť k úprave termínu, povoliť hybridy alebo len sprísňovať normy, aby sa výroba spaľovacích áut predražila a postupne utlmila.
  • Komisia a niektorí lídri (napr. Volvo, Audi) zatiaľ trvajú na legislatíve, ale automobilky, najmä Mercedes, žiadajú väčšiu technologickú voľnosť a otvorené prehodnotenie politiky.

Odpor od verejnosti a politikov signalizuje, že konečná podoba zákazu ešte nie je uzatvorená a očakáva sa dramatický vývoj podľa ekonomickej situácie a politických rokovaní v najbližších mesiacoch.

Dopady na automobilový priemysel

Dopady zákazu spaľovacích motorov na automobilový priemysel v EÚ sú zásadné a vyvolávajú vážne obavy o budúcnosť celého odvetvia, najmä v krajinách, kde je automobilová výroba kľúčová (Nemecko, Slovensko, Česko).

Ekonomický tlak a nutnosť transformácie

  • Automobilky musia do roku 2035 úplne prestavať svoje výrobné portfóliá a investovať miliardy do vývoja elektromobilov a technológií s nulovými emisiami.
  • Prísne emisné limity sa sprísňujú už od roku 2025, pričom do roku 2030 sa ešte znižujú, to spôsobuje rýchly útlm výroby spaľovacích motorov a nutnosť prepúšťania vo výrobných závodoch.
  • Zákaz ohrozuje státisíce pracovných miest, najmä vo výrobe, servisoch a dodávateľských reťazcoch súvisiacich so spaľovacími technológiami.

Konkurencieschopnosť a riziko kolapsu trhu

  • Šéfovia najväčších automobiliek (Mercedes, BMW, VW) upozorňujú, že bez flexibility a realistického prístupu hrozí kolaps trhu, najmä keď automobilky bojujú s konkurenciou z Číny a so zložitým prechodom na elektromobilitu.
  • Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA) varuje pred zrútením európskeho trhu, ak sa bude trvať na nepružných termínoch, vyostrí sa nedostatok dostupných vozidiel a zamestnanosti.
  • Príliš rýchly zákaz môže vyvolať aj "paniku" v nákupoch, tesne pred rokom 2035 sa očakáva masívny záujem o posledné spaľovacie modely, čo môže klimatickým cieľom paradoxne uškodiť.

Politické a technologické alternatívy

  • Zástupcovia priemyslu navrhujú zohľadniť aj syntetické a alternatívne palivá (e-palivá), bio-palivá a iné technológie namiesto striktného prechodu na batériové elektromobily.
  • Kritika súčasnej politiky spočíva aj v tom, že zákon rieši len výfukové plyny a nové autá, pričom ignoruje celý životný cyklus auta, výrobu komponentov či recykláciu.

Automobilový sektor v EÚ tak čelí najzásadnejšej reforme za posledné desaťročia, pričom výsledok závisí od budúcej politickej dohody, rýchlosti priemyselnej transformácie a ochoty verejnosti na zmeny.

Možné alternatívy a budúcnosť mobility

Od roku 2035 sa v Európe plánuje zákaz predaja nových áut so spaľovacím motorom, pričom sa vo veľkom diskutuje o alternatívach mobility a budúcnosti dopravy v tomto kontexte.

Alternatívy po zákaze spaľovacích motorov

  • Elektromobily budú dominovať ako hlavný bezemisný typ mobility v osobnej doprave, ponúkajú nižšie prevádzkové náklady a nižšie emisie.
  • Významným konkurentom sú vodíkové pohony, ktoré umožňujú rýchle tankovanie a veľký dojazd, vhodné najmä pre nákladné vozidlá alebo autobusovú dopravu.
  • Syntetické palivá: tzv. e-palivá, môžu ponúknuť spôsob, ako zachovať spaľovacie motory s výrazne nižšími emisiami; v Európe však zatiaľ nemajú jasne definované regulácie.
  • Rozvoj verejnej dopravy: mestá a krajiny plánujú masívnu elektrifikáciu verejnej dopravy (napr. elektrobusy, elektrické vlaky, mestá s úplným zákazom spaľovacích vozidiel).

Sociálne a technické výzvy

  • Rozdiely v pripravenosti infraštruktúry medzi regiónmi EÚ, dostupnosť nabíjacích staníc a vyššia cena elektromobilov sú rizikové faktory, ktoré ovplyvnia tempo prechodu.
  • Pokračuje debata o technickej neutralite: automobilky žiadajú flexibilnejšie regulácie, aby sa mohli rozvíjať aj iné alternatívy (napr. vodík, syntetické palivá) a upozorňujú na možný negatívny vplyv na zamestnanosť.

Nové technologické trendy

  • Inovácie v batériových technológiách umožňujú väčší dojazd a rýchlejšie nabíjanie elektromobilov, rastie tiež počet modelov dostupných v rôznych segmentoch trhu.
  • Masívna investícia do verejnej infraštruktúry (nabíjacie siete, vodíkové čerpacie stanice, elektrobusy) bude rozhodujúca.

Mobilita budúcnosti bude musieť kombinovať technologické inovácie s rozumnými ekologickými reguláciami, zohľadňovať regionálne rozdiely a intenzívne investovať do infraštruktúry.

Na záver

Diskusia o zákaze spaľovacích motorov v EÚ je často sprevádzaná nepresnými informáciami a zjednodušeniami. Realita je taká, že úplný zákaz od roku 2035 sa netýka samotných áut už v premávke, ale predaja nových vozidiel so spaľovacím motorom. Navyše, výnimky pre e-palivá a špecifické kategórie vozidiel dokazujú, že nejde o čierno-biele rozhodnutie. Pre motoristov je preto dôležité oddeľovať fakty od hoaxov a sledovať oficiálne zdroje, aby sa mohli včas prispôsobiť pripravovaným zmenám.

Ocenenia

FINAL-CD získalo prestížny certifikát AAA Highest Creditworthiness, tento certifikát je jedným z najdôležitejších Európskych štandardov definujúcich kvalitu obchodnej činnosti. Je medzinárodne uznávanou známkou obchodnej kvality a vyhodnocuje sa na základe rovnakej analytickej metodiky pre všetky európske trhy. Spoločnosť FINAL-CD získala aj prestížny titul Superbrands, už tretí rok po sebe. Medzi Superbrands spoločnosti sme sa zaradili v rokoch 2021, 2022 a aj 2023. Je najuznávanejšou globálnou autoritou v oblasti hodnotenia a oceňovania obchodných značiek a znakom špeciálneho postavenia a uznania vynikajúcej pozície značky na lokálnom trhu. Na základe jednotných kritérií a metód každoročne oceňuje najlepšie z najlepších značiek v takmer 90 krajinách na piatich kontinentoch FINAL-CD ako jediný koncesionár značky PEUGEOT v celej Európe získal už 5x prestížne ocenenie Peugeot Servise Quality Awards. Ako koncesionár značky OPEL sme obdržali diplom OPEL C&S za najvyšší nárast predaja a trhového podielu v Českej a Slovenskej republike, taktiež za najvyšší nárast objednávok, najvyšší nárast celkových predajov náhradných dielov. Ďalej nás ocenili za najvyšší predaj v Slovenskej republike a v neposlednom rade je FINAL-CD ohodnotené 2x ako Dealer roku v oblasti služieb zákazníkom.

Peugeot

PEUGEOT SERVICE QUALITY AWARDSParížPEUGEOT SERVICE QUALITY AWARDSParížPEUGEOT SERVICE QUALITY AWARDSBerlínPEUGEOT SERVICE QUALITY AWARDSBarcelonaPEUGEOT SERVICE QUALITY AWARDSSlovensko

Opel

Opel najvyšší nárast predaja a trhového podielu v ČR a SR za rok 2016C&S
2016
Opel Dealer roku 2015 a 2018Díler roku
2015, 2018
Opel najvyšší nárast objednáviek za rok 2016C&S
2016
Opel najvyšší nárast celkových predajov náhradných dielov za rok 2016C&S
2016
Opel najväčší predaj v SR za rok 2017C&S
2017

FINAL-CD

Superbrands Slovakia 2023Superbrands
2023
Superbrands Slovakia 2022Superbrands
2022
Superbrands Slovakia 2021Superbrands
2021

Zlepšujeme sa pre vás aj naďalej

Vopred ďakujeme za vaše podnety a skúsenosti so službami FINAL‑CD. Napíšte nám Váš názor

Ochrana osobných údajov | Informácie o kamerových záznamoch | Základné časti dohody spoločných prevádzkovateľov | Informácie o súboroch cookies
xxs
xs
s
m
l
xl