Filter pevných častíc (DPF), známy aj ako FAP filter (z francúzštiny Filtre à Articules Particules), je zariadenie namontované vo výfukovom systéme vznetových motorov. Jeho úlohou je zachytávať pevné častice, najmä sadze, z výfukových plynov a zabraňovať ich uvoľneniu do ovzdušia. DPF filtre sú od roku 2005 povinnou súčasťou všetkých novo homologizovaných vznetových vozidiel v Európe a stali sa kľúčovým prvkom v boji proti znečisteniu ovzdušia.
Nie, benzínové motory nemajú DPF filter v pravom slova zmysle. DPF, skratka z Diesel Particulate Filter, je filter pevných častíc určený špeciálne pre dieselové motory. Jeho úlohou je zachytávať a spaľovať sadze a iné pevné častice z výfukových plynov, čím sa znižuje ich emisia do ovzdušia.
V benzínových motoroch sa síce nachádza filter pevných častíc, ale ten sa nazýva OPF (Otto Particulate Filter) alebo GPF (Gasoline Particulate Filter). Funguje na podobnom princípe ako DPF, ale je navrhnutý tak, aby zachytával menšie častice, ktoré vznikajú pri spaľovaní benzínu.
Zavedenie OPF/GPF filtrov do benzínových motorov je pomerne novou záležitosťou. Je to dôsledok sprísnenia emisných noriem Euro 6c a 6d, ktoré okrem vznetových motorov stanovujú aj limity pre emisie pevných častíc z benzínových motorov.
OPF/GPF filtre sú oproti DPF filtrom menšie a kompaktnejšie. Majú aj menší vplyv na spotrebu paliva a výkon motora. Aj keď benzínové motory produkujú menej pevných častíc ako vznetové, OPF/GPF filtre zohrávajú dôležitú úlohu v znižovaní ich emisií a v boji proti znečisteniu ovzdušia.
História filtrov pevných častíc (DPF) siaha až do 70. rokov 20. storočia, kedy sa začali objavovať obavy z vplyvu pevných častíc z výfukových plynov na zdravie.
Filter pevných častíc (DPF) funguje vo viacerých fázach:
Výfukové plyny z motora prechádzajú cez pórovitú filtračnú vložku DPF filtra, ktorá je vyrobená z keramického materiálu alebo kovových vlákien. V póroch filtračnej vložky sa zachytávajú pevné častice, najmä sadze, zatiaľ čo plyny, ako napríklad oxid uhoľnatý a uhľovodíky, prechádzajú ďalej. Časom sa v DPF filtri hromadí čoraz viac zachytených pevných častíc.
Aby sa DPF filter udržal funkčný a zabránilo sa jeho upchatiu, je nutné ho pravidelne regenerovať, t.j. spáliť zachytené sadze. Regenerácia môže prebiehať automaticky za bežných prevádzkových podmienok jazdy pri vyšších otáčkach motora a teplotách výfukových plynov. Pri automatickom procese regenerácie sa do výfukových plynov vstrekuje prísada, ktorá znižuje teplotu vznietenia sadzí. Tým sa sadze spália a premenia na oxid uhličitý a dusík. V niektorých prípadoch môže byť nutná aj manuálna regenerácia DPF filtra pomocou diagnostického zariadenia.
Moderné vozidlá disponujú systémom monitorovania DPF filtra, ktorý sleduje jeho stav a v prípade potreby informuje vodiča o nutnosti regenerácie. V prípade ignorovania príznakov zaneseného DPF filtra môže dôjsť k jeho poškodeniu a nákladnej oprave.
Áno, odstraňovanie DPF filtra z auta je v Slovenskej republike nezákonné. Je zakázané prevádzkovať motorové vozidlo, ak:
Porušenie týchto ustanovení sa považuje za priestupok proti životnému prostrediu a môže byť sankcionované pokutou do výšky 33199 eur.
Okrem pokuty môže byť vozidlo, z ktorého bol odstránený DPF filter, vyradené z evidencie prevádzkových vozidiel, kvôli:
Opotrebenie DPF filtra (filter pevných častíc) môže mať viacero príčin, niektoré z nich vieme do určitej miery ovplyvniť a niektoré nie:
Jazda na krátke vzdialenosti a v mestskej prevádzke vedie k častému spúšťaniu a zastavovaniu motora, čo má za následok nižšie teploty výfukových plynov. Pri nízkych teplotách sa sadze nespália a hromadia sa v DPF filtri.
Používanie nekvalitného paliva môže mať negatívny vplyv na fungovanie DPF filtra a viesť k jeho skoršiemu zaneseniu. Nekvalitné palivo môže obsahovať viac síry a popola, ktoré sa zachytávajú v DPF filtri a znečisťujú ho. Používanie aditiv do paliva, ktoré nie sú určené pre vozidlá s DPF filtrom, môže taktiež poškodiť filter a urýchliť jeho opotrebenie.
Poruchy motora, ako napríklad nadmerná spotreba oleja, vedú k tomu, že olej preniká do výfukového systému a znečisťuje DPF filter. Znečistený olej znižuje účinnosť filtra a urýchľuje jeho opotrebenie.
Poruchy vstrekovania paliva taktiež vedú k neúplnému spáleniu paliva a k tvorbe sadzí, ktoré sa zachytávajú v DPF filtri.
Nesprávna regenerácia DPF filtra môže viesť k jeho poškodeniu a urýchleniu opotrebenia. Regenerácia by mala prebiehať automaticky za bežných prevádzkových podmienok jazdy. Ak sa regenerácia nespustí automaticky, je nutné ju vykonať manuálne pomocou diagnostického zariadenia. Ignorovanie príznakov zaneseného DPF filtra môže viesť k jeho upchatiu a k nutnosti nákladnej opravy.
Netreba zanedbávať pravidelný servis vozidla, môžete tak predísť nákladným opravám v budúcnosti. Objednať sa na servis vozidla môžete aj online.
Existuje viacero príznakov, ktoré naznačujú, že DPF filter nefunguje optimálne, je tzv. upchatý.
Pasívna regenerácia DPF filtra je prirodzený proces, pri ktorom sa sadze zachytávané v DPF filtri spaľujú a premenia na oxid uhličitý a dusík. Táto regenerácia prebieha automaticky za bežných prevádzkových podmienok, bez nutnosti manuálneho zásahu vodiča. Väčšinou si to v moderných autách ani nevšimnete, že prebieha nejaká regenerácia.
Aktívna regenerácia DPF filtra je proces spaľovania sadzí zachytávaných v DPF filtri, ktorý sa spúšťa manuálne pomocou diagnostického zariadenia v autorizovanom servise. Na rozdiel od pasívnej regenerácie, ktorá prebieha automaticky za bežných prevádzkových podmienok, aktívna regenerácia si vyžaduje špecifické podmienky a zásah mechanika.
Rozhodnutie či kúpiť nový DPF filter alebo nechať si existujúci DPF filter vyčistiť, môže byť zložité. Mechanik v tom má väčšinou jasno, lebo na základe odborných skúsenosti dokáže posúdiť stav vozidla. Preto sa radšej najskôr poraďte v autorizovanom servise, kým dáte DPF filter vyčistiť.
Nový DPF filter zaručuje maximálnu úroveň filtrácie pevných častíc a spĺňa všetky emisné normy. Pri správnej údržbe môže nový DPF filter vydržať až 200 000 km a viac. Na nové DPF filtre sa zvyčajne vzťahuje záruka od výrobcu, čo je samozrejme výhoda a nemusíte sa obávať z neodborného čistenia, bez garancie výsledku alebo nesprávnej montáže po čistení, ktorá by mohla spôsobiť dymivosť alebo až prenikanie výfukových plynov k cestujúcim.
Čistenie DPF filtra sa prezentuje ako výrazne lacnejšie ako kúpa nového filtra. Cena sa zvyčajne pohybuje od 200€ do 400€, čo samozrejme je menej ako 400-1500€. Čistenie DPF filtra je zvyčajne rýchly proces, ktorý sa dá zrealizovať do jedného dňa. Nevýhoda môže byť, že čistenie nemusí dosiahnuť takú úroveň účinnosti ako nový filter, najmä ak je filter silne zanesený. Vyčistený DPF filter nemusí mať takú dlhú životnosť ako nový filter. A na čistenie DPF filtra sa zvyčajne nevzťahuje žiadna záruka.
Nie, auto so svietiacou kontrolkou DPF neprejde emisnou kontrolou (EK) na Slovensku. Podľa súčasných emisných predpisov kontrolka DPF signalizuje poruchu filtra pevných častíc, ktorá môže mať za následok prekročenie emisných limitov. Ak by vás aj technik pustil na EK so svietiacou kontrolkou, tak je veľká šanca, že neprejdete meranie “výfukových” plynov a budete nad limit.
Nie, nie je v poriadku jazdiť so svietiacou DPF kontrolkou. Svietiaca kontrolka DPF signalizuje poruchu filtra pevných častíc, ktorá môže mať za následok zvýšenie spotreby paliva v lepšom prípade až po poškodenie motora. Ignorovanie svietiacej kontrolky DPF môže viesť k úplnému zaneseniu a k nutnosti výmeny filtra, ktorá je oveľa nákladnejšia ako včasná oprava.
Existuje niekoľko spôsobov čistenia DPF filtra, každý má svoje výhody a nevýhody. Môžete skúsiť tzv. vypálenie DPF filtra na diaľnici, pri jazde na diaľnici pri vyšších otáčkach motora (nad 2500 ot/min) počas aspoň 30 minút. Tiež sa pridávajú aditíva do paliva, tieto prostriedky pomáhajú rozložiť sadze a uľahčiť ich vypálenie počas regenerácie. Veľa servisov neodporúča pridávanie takýchto aditív, hlavne ak sa neporadíte s ich výberom so špecialistom. A okrem výmeny máte ešte možnosť skúsiť čistenie DPF filtra v špecializovaných servisoch.
DPF, skratka z Diesel Particulate Filter (filter pevných častíc), je dôležitá súčasť výfukového systému naftových vozidiel. Jeho úlohou je zachytávať a zadržiavať škodlivé pevné častice, ako sú sadze, z výfukových plynov.
DPF filtre boli zavedené v roku 2009 v rámci emisných predpisov Euro 5 a stali sa povinnou výbavou pre všetky nové naftové autá.
Cena DPF filtra sa môže líšiť v závislosti od konkrétneho automobilu a značky a kvality DPF. Cena nového DPF filtra sa pohybuje od 300 € do 1000 € a viac + práca za výmenu. Celková cena výmeny nového DPF filtra sa môže pohybovať od cca 400 € do 1500 €.
Celková doba čistenia DPF filtra sa môže pohybovať od 3 do 6 hodín a viac. Zahŕňa demontáž a montáž a samotné čistenie.
Teoreticky je možné vyčistiť DPF filter aj doma, ale neodporúča sa to vzhľadom na náročnosť a potrebu mať drahé vybavenie a chémiu. Odporúčame vám radšej zveriť čistenie DPF filtra odborníkom v autorizovanom servise. Majú k dispozícii príslušné vybavenie, skúsenosti a vedia tak zabezpečiť, aby bol filter vyčistený správne a ekologicky.
FINAL-CD získalo prestížny certifikát AAA Highest Creditworthiness, tento certifikát je jedným z najdôležitejších Európskych štandardov definujúcich kvalitu obchodnej činnosti. Je medzinárodne uznávanou známkou obchodnej kvality a vyhodnocuje sa na základe rovnakej analytickej metodiky pre všetky európske trhy. Spoločnosť FINAL-CD získala aj prestížny titul Superbrands, už tretí rok po sebe. Medzi Superbrands spoločnosti sme sa zaradili v rokoch 2021, 2022 a aj 2023. Je najuznávanejšou globálnou autoritou v oblasti hodnotenia a oceňovania obchodných značiek a znakom špeciálneho postavenia a uznania vynikajúcej pozície značky na lokálnom trhu. Na základe jednotných kritérií a metód každoročne oceňuje najlepšie z najlepších značiek v takmer 90 krajinách na piatich kontinentoch FINAL-CD ako jediný koncesionár značky PEUGEOT v celej Európe získal už 5x prestížne ocenenie Peugeot Servise Quality Awards. Ako koncesionár značky OPEL sme obdržali diplom OPEL C&S za najvyšší nárast predaja a trhového podielu v Českej a Slovenskej republike, taktiež za najvyšší nárast objednávok, najvyšší nárast celkových predajov náhradných dielov. Ďalej nás ocenili za najvyšší predaj v Slovenskej republike a v neposlednom rade je FINAL-CD ohodnotené 2x ako Dealer roku v oblasti služieb zákazníkom.
Vopred ďakujeme za vaše podnety a skúsenosti so službami FINAL‑CD. Napíšte nám Váš názor
Ochrana osobných údajov | Nastavenia cookies