ESP systém v aute – čo to je a ako funguje?

ESP systém v aute – čo to je a ako funguje?
Pridané 03.01.2022

ESP systém v aute znižuje riziko šmyku a stabilizuje vozidlo.

Na tomto princípe funguje ESP

ESP je elektronický systém montovaný do automobilov. Zjednodušene ho možno nazvať ako nadstavbu ABS systému. Taktiež pomáha znížiť riziko šmyku a stabilizuje vozidlo pri jazde. Funguje však na inom princípe a tak sa spolu s ABS vhodne dopĺňajú.

Tak ako stúpala maximálna rýchlosť vozidiel, začala sa čoraz viac riešiť otázka zvyšovania bezpečnosti. Preto k trojbodovým pásom postupne pribudli airbagy a ABS. V tomto bode však vývoj bezpečnostných prvkov automobilov nezastal.

Nemecké automobilky v spolupráci s firmou Bosch riešili problém, ako zabrániť šmykom a zvýšiť stabilitu vozidla pri jazde resp. brzdení. Výsledkom bol práve systém ESP, ktorý sa začal montovať do áut v roku 1995. Prvé auto ktoré malo implementovaný tento systém bol Mercedes-Benz S 600 Coupé. Postupne nasledovali modely áut značiek Toyota, General Motors, Audi a Volvo.

Volvo XC40

Od roku 2014 musí mať každý nový predávaný automobil v Európskej únii nainštalovaný elektronický stabilizačný systém.

Hoci je termín ESP pomerne rozšírený a akceptovaný, nie všetky automobilky používajú práve túto skratku. Rovnaký systém nájdeme aj pod označením DSC (Dynamic Stability Control), ESC (Electronic Stability Control) alebo VDC (Vehicle Dynamic Control).

Čo je ESP?

ESP je skratka z anglického Electronic Stability Program. Vo voľnom preklade by sme ho mohli označiť ako elektronický stabilizačný program, no prekladá sa ako elektronický stabilizačný systém. Primárnou úlohou ESP je pomôcť vodičovi pri zvládaní kritických situácií.

Jednou z nich je aj moment, kedy by sa auto mohlo dostať do šmyku. Elektronický stabilizačný systém by mal zasiahnuť a zabrániť nežiadúcej a neplánovanej zmene smeru jazdy.

V prípade, že sa vozidlo dostane do šmyku, má ESP za úlohu stabilizovať vozidlo svojim zásahom do rôznych častí automobilu - napríklad do bŕzd, motora, riadenia či prevodovky. ESP systém aktívne spolupracuje aj s ostatnými bezpečnostnými prvkami ako je ABS a ASR.

V rámci ESP je integrovaných niekoľko systémov:

  • ABS - teda protiblokovací brzdový systém
  • ASR - čiže regulácia prešmykovania kolies
  • Automatická korekcia riadenia
  • Brzdový asistent
  • Asistent rozjazdu do kopca
  • Elektronická uzávierka diferenciálu

Riadiaca jednotka kontroluje pohyb vozidla 25 krát za sekundu.

Ako funguje ESP?

Základným prvkom ESP je riadiaca jednotka a spleť snímačov. Tie snímajú otáčky kolies, natočenie volantu, polohu plynového pedálu alebo tlak brzdovej kvapaliny. Z posledných troch spomínaných údajov riadiaca jednotka dokáže vyčítať, kam má vodič nasmerovaný volant.

Pomocou ostatných snímačov potom systém ESP zistí, kam vozidlo skutočne smeruje. Pokiaľ oba údaje spolu nesúhlasia, vyhodnotí riadiaca jednotka daný stav ako šmyk a začne konať.

Podľa konkrétnej situácie začne pribrzďovať jednotlivé kolesá automobilu. Také isté kroky podniká ESP aj pri prejazde zákrut alebo pri zrýchľovaní, čím sa snaží eliminovať vznik šmyku. Auto je vďaka tomu stabilnejšie na ceste.

Pokročilejšie ESP zasahujú dokonca aj do riadenia, kedy dokážu natočiť kolesá automobilu do potrebného smeru. Zároveň ovplyvňujú aj rýchlosť a výkon motora.

Ako funguje ESP?

ESP v praxi

Elektronický systém ESP sa v automobiloch používa už zhruba 25 rokov. Už v roku 2004 prišli prvé dáta o tom, ako tento bezpečnostný prvok pomáha znižovať počty nehôd. Odkedy bol do osobných vozidiel montovaný systém ESP, klesol počet nehôd spôsobených vodičom v Nemecku o 42% a v USA o 35%. V prípade SUV to bolo dokonca až o 67%.

Podľa odhadov za svoju existenciu zachránil ESP v aute životy asi 15 tisícom osobám a zabránil zhruba 500 tisíc nehodám.

Keď svieti ESP kontrolka

Keď svieti ESP kontrolka

V momente, kedy elektronický stabilizačný systém zasahuje do chodu vozidla, rozbliká sa kontrolka ESP. Pokiaľ však zostane svietiť napríklad po naštartovaní, znamená to, že systém je nefunkčný.

Príčin môže byť viacero. Prvou z nich je, že vodič systém vypol pomocou tlačidla. Ďalšou možnosťou je porucha systému. Pokaziť sa napríklad mohol jeden zo snímačov, takže ESP nedokáže plnohodnotne fungovať.

Pokiaľ teda stlačíte tlačidlo ESP a kontrolka nezhasne, je chyba niekde v systéme. V takom prípade je auto síce schopné jazdy, no dôležitý bezpečnostný prvok nefunguje ako má. Tomu treba prispôsobiť aj štýl jazdy. Pre odstránenie závady bude potrebné zájsť do servisu.

Na záver

ESP predstavuje významný bezpečnostný prvok v autách. Dokazujú to nielen skúsenosti vodičov, ale hlavne dáta zozbierané za vyše 25 rokov používania tohto systému. U nás vo Final-CD nájdete širokú ponuku automobilov s ESP systémom. Patrí medzi ne napríklad obľúbené mestské SUV Volvo XC40 alebo nový Peugeot 3008.

nový Peugeot 3008

Ak máte akékoľvek ďalšie otázky ohľadom systému ESP, prípadne potrebujete poradiť pri výbere nového automobilu, neváhajte nás kontaktovať alebo navštívne jednu z našich predajní. Náš tím skúsených predajcov vám ochotne pomôže.

 

Ocenenia

Získali sme ako jediný koncesionár PEUGEOT v Európe už 6 x prestížnu cenu.

ParížParížBerlínBarcelonaSlovensko

Zlepšujeme sa pre vás aj naďalej

Vopred ďakujeme za vaše podnety a skúsenosti so službami FINAL‑CD. Napíšte nám Váš názor

Ochrana osobných údajov
Používame súbory cookies pre zlepšenie funkčnosti našich stránok. Používaním webstránok finalcd.sk nám dávate súhlas s ich používaním na uloženie informácií.
xxs
xs
s
m
l
xl